woensdag, januari 30, 2008

Huh?

RTL nieuws bracht vanmorgen in het krantenoverzicht het bericht dat in Metro een artikel gewijdt is aan een onderzoek van de Erasmus-universiteit waaruit blijkt dat jongeren die niet drinken vaker depressief zijn.

Ik vind dat wat dubieuze berichtgeving in een tijd waarin juist geprobeerd wordt het drinken onder jongeren terug te dringen. Zeker op de manier waarop het hier werd gebracht die indirect lijkt te willen zeggen dat drinken eigenlijk goed is voor jongeren omdat het depressies voorkomt.

Bovendien heb ik zo mijn twijfels bij dit resultaat en de gelegde link: andere onderzoeken komen toch echt tot wel heel andere conclusies . Bijvoorbeeld: "Recent onderzoek aan de universiteit van Washington heeft uitgewezen dat jongeren die op hun dertiende regelmatig alcohol drinken, op hun vierentwintigste vier keer meer kans hebben op depressieve gevoelens en zelfmoordneigingen. Ook zouden ze vier keer meer kans hebben op zwaarlijvigheid."

Hoe het in het eigenlijke onderzoeksrapport staat weet ik niet, maar ik krijg toch de indruk dat hier in ieder geval in Metro en bij RTL nieuws oorzaak en gevolg weer eens vreemd aan elkaar gekoppeld worden. Nu drinken onder jongeren tegenwoordig een zo algemeen fenomeen is lijkt het mij niet onmogelijk dat de jongeren die niet drinken voor een groot deel eenlingen zijn, jongeren die niet met de groep meedoen, buiten de groep vallen. En dat kon volgens mij wel eens meer de oorzaak zijn van de depressiviteit dan het niet drinken.

Gezien alle andere nadelige gevolgen voor ontwikkeling, gezondheid et cetera lijkt het me sowieso geen goed idee jongeren op het idee te brengen dat drinken goed voor ze is, dat is namelijk beslist niet zo.

Geen opmerkingen: