woensdag, april 16, 2008

Nu kan ik natuurlijk....

.... weer wat gaan schrijven over de tuin. Veel bijzonders gebeurd daar echter niet, de vaste planten lopen uit, er staat het een en ander in bloei en de vogeltjes beginnen steeds uitbundiger (en vroeger) te vieren dat het elke dag weer licht wordt. Eigenlijk is het enige nieuws op dat front dat de eerste oogst van de rabarber weer prima smaakt.

Dan maar wat over de poolitiek? Er hebben vast weer de nodige politici onnozele dingen beweerd en er zal buiten de OV-chipkaart nog wel het nodige geblunderd zijn. Maar dat gebeurd doorlopend en gaat langzaam maar zeker ook vervelen.

Weer eens wat dwaze koppen in de kranten opzoeken dan? Ik heb er de laatste tijd eigenlijk nauwelijks op gelet.

Mijn gezondheid? Niets bijzonders te melden, maandag wel naar de KNO arts geweest voor mijn gehoor, maar na een aanvullende test 's middags mag ik 6 mei weer terugkomen voor de uitslag dus echt iets te melden valt daarover ook niet.

Oftewel: ik ben een beetje inspiratieloos en wat er om me heen en in Nederland en de wereld gebeurd levert momenteel, in ieder geval voor mij, ook al niet veel inspiratie op.

Het enige waar ik dan iets over kwijt wil zijn de wijzigingen in de ziektekostenaftrek waarover ik vorig jaar al een log plaatste bij Boekhoudcommando's.Voor dit jaar betekenden die wijzigingen dat de aftrek van de premie voor de basisverzekering en van de inkomensafhankelijke premie geschrapt is (waartegenover een verlaging van de drempel staat van 11,5 naar 1,65%). Voor volgend jaar zijn de maatregelen echter ingrijpender: volgens het regeeraccoord en de bekend geworden kabinetsplannen zou de aftrek dan geheel vervallen en mochten de gemeenten een vervangende regeling uit gaan voeren onder de WMO.

Nu blijkt echter dat men inmiddels van dit - onzalige - plan is afgestapt. Het gaat naar het nu lijkt niet naar de gemeenten. De geplande bezuiniging op deze aftrek (voor dit jaar geraamd op 250 miljoen en later op 400 tot 800 miljoen) blijft echter ingeboekt staan en het is dan ook de bedoeling dat er wel degelijk heftig ingegrepen wordt in de ziektekostenaftrek.

Nu heb ik ook al eerder een log gewijd aan het feit dat de ziektekostenaftrek zodanig opgebouwd was dat in de praktijk ook mensen die eigenlijk helemaal geen bijzondere ziektekosten hadden er op grote schaal gebruik van konden maken. Denk bijvoorbeeld aan de aftrek hypotheekrente die gelijk ook de drempel voor de ziektekosten verlaagd en de aftrek voor chronisch zieken die ook al genoten kan worden als in een jaar niet meer extra kosten aanwezig zijn dan de aanschaf van een nieuwe bril. De regering noemt dit "oneigenlijk gebruik" van de regeling. Daarmee plaatsen ze een hoop mensen in de verdachtenbank die helemaal niets verkeerd doen: er kan moeilijk verwacht worden dat mensen omdat hun kosten eigenlijk niet zo bijzonder zijn afzien van iets waar ze volgens de geldende wetgeving recht op hebben.

Dat er iets gedaan wordt aan het gebruik dat veel mensen zonder buitengewoon hoge ziektekosten onbedoeld van deze regeling kunnen maken vind ik dan ook niet zo vreemd of onrechtvaardig. Wat ik echter wel behoorlijk in de richting van onbehoorlijk bestuur vind gaan is dat er wel ingrijpende maatregelen worden aangekondigd maar dat (ik zou zeggen: alweer, het is bij de wijziging van allerlei regelingen de laatste jaren steeds raak) degenen die ermee te maken gaan krijgen en voor wie het mogelijk ingrijpende financiële consequenties kan hebben in het ongewisse worden gelaten over wat er nu werkelijk precies op ze afkomt.

Het standpunt van de regering lijkt in dit soort zaken te zijn dat het vroeg genoeg is als het op 31 december bekend is. Niet alleen de regering wil echter een deugdelijke planning van de financiën en de ontwikkeling daarin: ook een heleboel huishoudens zouden graag van te voren weten wat ze kunnen verwachten zodat ze eventueel nog bijtijds maatregelen kunnen nemen om niet in de problemen te komen.

Geen opmerkingen: