zondag, september 21, 2008

Vogelrestaurant.

In mijn tuin staat de tafel het hele jaar gedekt voor de vogeltjes. 's Zomers krijgen ze echter wat minder dan 's winters. Niet zozeer omdat ik het ze niet gun, maar er is genoeg in de tuin (en omliggende tuinen) te vinden om ze aan een basismenu te helpen.

Dat ik door blijf voeren is dan ook mede bedoeld om ze aan het idee gewend te houden dat er in mijn tuin altijd wel wat te eten te vinden is. Er zijn dan ook dagelijks mussen, kool- en pimpelmezen en af en toe vinken en ander klein vliegend spul in mijn tuin te vinden.

Het wordt nu tijd om de menu kaart weer uit te gaan breiden. De vetblokken en pindacakes krijgen ze in de zomer niet. Vooral omdat die smelten en dan hele slordige vlekken op de bestrating maken zonder dat de vogels er iets wijzer van worden. Dat geeft wel de mogelijkheid de korf waarin die pindacakes geplaatst worden om ze voor al te gulzige vreters te beschermen te gebruiken voor het strooivoer: in de constructie waarin de cake geplaatst wordt past namelijk ook precies een bakje van een eenpersoons slaatje. De merels, spreeuwen en kraaiachtigen moeten het dus voornamelijk doen met het morswerk van de kleinere vogels.

Vanaf nu krijgen ze het makkelijker: met de houder voor de vetblokken weten bijvoorbeeld de spreeuwen ook wel raad en het strooivoer komt vanaf nu weer gewoon op de voederplank te liggen en als het echt herfst en winter word ook weer gewoon op de grond. Ik gebruik een mix van zonnebloempitten, zonnebloemkernen, gemalen pinda's en havermout, dus geen risico dat het terras volgend jaar vol onkruid staat door het voeren. Daarnaast dus de vetblokken en pindacakes terwijl er voor de mezen een houder met pinda's hangt die ze beter dan de andere vogels vakbekwaam weten leeg te peuteren.

(de foto's zijn door het keukenraam genomen en daardoor niet optimaal, waarbij ik ook nog het probleem had dat ik de afstand moest schatten omdat de camera in de automatische stand scherp stelt op de muur erachter)

Geen opmerkingen: