donderdag, oktober 09, 2008

Open ateliers Oosterhout - 3 -: Paul A.Monteiro.

Ik gooi de chronologische volgorde van het weekend maar even aan de kant en laat de wandeling van zondag even liggen voor een volgend log. Anders krijg ik straks vier kunstzinnige logs op een rijtje en dat wordt misschien een beetje teveel van het goede. Tussendoor nog wat paddestoelen en bloemetjes is dan wel even welkom schat ik in. En het breekt zo lekker de week nietwaar (irritante reclame vind ik dat. Bovendien nogal onzinnig: ik ken helemaal niemand die met het accent van zijn eten gaat praten. Om de een of andere reden zit dat zinnetje momenteel echter nogal hardnekkig in mijn hoofd).

Verder dus met het eerste open atelier van zondag: Paul A. Monteiro. Deze maakt kleurrijke werken die mij nogal aanspraken. Ik ben, misschien doordat ik enigszins kleurenblind ben, nogal een liefhebber van sterke contrasten en wat dat betreft was ik bij Paul aan het juiste adres.Hij werkt trouwens niet alleen op doek: ook objecten en houtsculpturen worden door hem geregeld van een verrassende en kleurrijke beschildering voorzien. Ook worden met enige regelmaat andere materialen dan verf in zijn werk opgenomen als bijvoorbeeld jute.

Een bijzonderheid is nog dat een groot deel van de opbrengst van exposities en een daarvoor speciaal gemaakte serie kaarten ten goede komt aan de Stichting "Kleurrijk leven voor Suriname" (zie ook de links op de site van Paul) die zich vooral richt op de sponsoring van "Het Parelhuis" in Suriname, een kindertehuis voor de opvang van met HIV besmette kinderen.

Ook bij Paul was een gast aanwezig in de persoon van Toon van Gisbergen die met zijn naakten en naakstudies indruk op mij wist te maken. De voornaamste onderwerpen voor zijn aquarellen en zijn werken in krijt zijn dan ook "mensen en organische vormen".

Toch heeft hij veel meer in zijn mars, kijk op zijn site bijvoorbeeld ook eens bij de wandschilderingen en bij de artists impressions die hij maakte voor de presentatie van nieuwbouwprojecten.

Het werk dat mij echter het meest aansprak toonde twee zeer gedetailleerd weergegeven handen. Ze gaven exact het beeld weer dat ik voor mij zie als ik het nummer "These hands" van Johnny Cash hoor en als ik het geld bij me had gehad was dit werk ongetwijfeld bij mij thuis belandt. Zo vreselijk duur waren sommige werken overigens niet: een groot deel van een op tafel uitgespreide collectie waar ook deze handen toe behoorden zou tijdens deze expositie voor 50 à 80 euro van eigenaar gewisseld zijn. Mijn WAO uitkering biedt echter niet echt veel budgettaire ruimte en die was al goeddeels opgesoupeerd door de reiskosten voor dit weekend.

Ik moet toch maar eens de Staatsloterij winnen, want ik ben dit weekend wel meer tegengekomen dat ik best in mijn tuin of aan mijn muur zou willen hebben.

Geen opmerkingen: