woensdag, oktober 15, 2008

Open ateliers Oosterhout - 5 - : Joop Nijman

Na een kort intermezzo, gevormd door de WoW's van week 38 en 40, is het tijd om de draad weer op te pakken en een volgend open atelier te bezoeken. Gelukkig maar een paar straten verderop: het was dit weekend in Oosterhout ook koopzondag en dus niet echt een dag om steeds van de ene kant van de stad naar de andere te rijden.

Na een kort ritje kwamen we aan bij een volgende tot atelier verbouwde garagebox, deze keer naast het huis van Joop Nijman. Hij heeft geen eigen site maar zijn "Welkom" pagina bij de Kunstkring VOBK geeft toch wat informatie en een paar andere werken van hem.


Voor wat meer achtergrond informatie ben ik dus aangewezen op de informatie over hem op de site van Open Ateliers Oosterhout. Met behulp van Google is voor geïnteresseerden echter nog wel meer over hem te vinden, inclusief meer afbeeldingen van zijn werk.

Zelf merkt hij op de Welkom pagina op "Werk vanuit de figuratie naar abstract, waarbij de uitdaging erin zit om te komen tot veel suggestieve vormen en een fijn samenspel van kleuren. Doorgaans is de snelheid en vaart in de schilderijen typerend.".

Joop Nijman schildert al meer dan 35 jaar, waarbij zijn voorkeur uitgaat naar het impressionisme. Onderwerpen die hem boeien zijn vooral mensen en dieren in actie, waarbij paarden zijn bijzondere aandacht hebben.

Dat "bijzondere" mag je overigens vrij letterlijk nemen volgens de verhalen die ik over hem hoorde. Hij schijnt een markante persoonlijkheid te zijn in de Oosterhoutse kunstwereld.

Om een ruime selectie van zijn werk te kunnen tonen stond niet alleen het garage-atelier vol maar was ervoor ook nog een partytent opgesteld waar nog meer viel te bewonderen. Dankzij het goede weer konden diverse werken het zelfs zonder dit beschermende afdak stellen. Toen ik wat problemen had om een groter werk volledig op de foto te krijgen werd dat zelfs gewoon even tegen een tafel op de stoep gezet.


Er waren schilderijen in vrij rustige tinten, maar ook in felle kleuren (één keer raden welke mijn voorkeur hadden ;) ), maar ze hadden allen een ding gemeen: de beweging kwam in de schilderijen zeer duidelijk tot uiting. Hoewel ik dat soms niet direct zag waren in de abstracte opzet ook de onderwerpen goed getroffen. Te dicht op het schilderij staand viel dat echter niet altijd direct op: soms leek een schilderij van dichtbij een reeks willekeurig geplaatste kleurige streken. Om van iets verder weg te veranderen in een herkenbaar beeld van rennende paarden of dansende mensen.

Het doek "Eindsprint" waarop een groep renpaarden op de finish afstormt laat in mijn ogen wel heel goed zien hoe Joop beweging weet vast te leggen, het moment weet te bevriezen zonder dat het gevoel van beweging verloren gaat.

Geen opmerkingen: