zaterdag, november 01, 2008

Puzzelen.

Het is hier de laatste tijd weer nogal stil. Dat heeft een reden: ik ben druk aan het puzzelen.

Geen legpuzzel. Ook geen sudoku of cryptogram. Zelfs geen kruiswoord- of Zweedse puzzel.

Deze puzzel ligt wat meer op mijn vakgebied: een paar kennissen zijn voor zichzelf begonnen met resp. een klus- en een schilderbedrijf. Daarvoor moet een administratie gevoerd worden en ik ben bezig daar een leuk Excell werkblad voor in elkaar te knutselen. Ik had gedacht daar tot het eind van het jaar de tijd voor te hebben.

Eén van de twee kreeg echter bericht dat hij halverwege november een bezoek van de belastingdienst kan verwachten om te kijken hoe hij zijn administratie voert en om hem daar eventueel bij van nadere instrukties te voorzien (iets dat de belastingdienst wel vaker doet bij nieuwe bedrjiven/bedrijfjes).

Tot nu toe hield ik voor hen alleen een kladadministratie bij ten behoeve van de kwartalijkse (bestaat dat woord eigenlijk wel?) btw aangifte, maar het zou wel handig zijn als dat Excell werkblad tegen die tijd klaar is zodat we kunnen laten zien hoe het een en ander er uiteindelijk uit gaat zien.

Kas, bank, inkoop en verkoopboek zijn inmiddels klaar. Nu ben ik dus aan het puzzelen om het doorkoppelen van de daarin geboekte cijfers naar de balans goed en automatisch te laten verlopen.

Het is even wat werk, maar uiteindelijk gaat dat me wel weer wat zakcentjes opleveren en zolang er geen haast achter zit kan ik het wel aan en vind ik het nog leuk ook. De enige tijdlimieten die er aan vast zitten zijn de momenten waarop aangiftes ingevuld moeten worden dus wat dat betreft zit het wel goed.

Het opzetten van dat werkblad doe ik trouwens in eigen tijd, de beloning voor die inspanning moet komen uit het verwerken van hun bonnen, facturen en dergelijke tot een voor de belastingdienst duidelijke en acceptabele administratie.

Op dit moment heb ik echter weinig tijd om nog veel te loggen: na drie a vier keer 20 minuten achter de pc heb ik, en meer in het bijzonder: hebben mijn ogen, het wel gehad voor die dag.

Toch wil ik proberen morgen de laatste aflevering van de serie over de Open Ateliers Oosterhout hier te laten verschijnen.

Geen opmerkingen: