zondag, november 02, 2008

Open Ateliers Oosterhout - 8 (en slot) - Lia de Craen

Na het bezoek aan Marlies Kempees besloten we hoewel het inmiddels vier uur was geweest en dus na sluitingstijd nog even naar de andere kant van het gebouw te lopen waar Lia de Craen haar plekje had gevonden. Gelukkig bleek de deur nog open zodat we ook haar werk nog konden bewonderen. Werk dat mij deels vaag bekend voorkwam, vooral qua stijl.

Omdat Lia boven in gesprek was met een potentiële klant was ik ook nu weer aangewezen op haar website om wat meer informatie te vinden. Daar loste het raadsel van het bekend voorkomen zich ook al snel op: ze blijkt ondermeer bij Galerie Kunsthard geëxposeerd te hebben en daar ben ik in de loop van de tijd diverse keren op bezoek geweest.

Lia laat zich in haar werk leiden door de natuur en met name alles wat in beweging is. In haar werk worden vaak gemengde technieken gebruikt waardoor de meest uiteenlopende materialen in haar werk te ontdekken zijn: grondstoffen als cement, tegellijm, pasta, zand en grind die het mogelijk maken te reageren op de structuren die ontstaan.

Zoals zij het zelf onder woorden brengt op de homepage van haar site: "Door gebruik te maken van deze materialen, die het met elkaar uitvechten op het doek, onderzoekt ze steeds hoe deze kunnen leiden tot verrassende composities en vormen. Schilderen is het componeren van kleur, vorm en structuur,telkens opnieuw toevoegen, wegnemen, heroverwegen en overschilderen tot de gelaagdheid de juiste spanning heeft bereikt."

Voor degenen die de andere logs over kunst hebben gelezen zal het geen verrassing zijn dat de meer kleurijke werken mij het meest aanspraken, toch laat ik ook iets van de voor wat betreft de kleuren rustiger werken zien. Eigenlijk moet je die zelf bekijken: een foto kan nooit goed weergeven hoe het gebruik van verschillende materialen voor structuren zorgt en soms zelfs tot verrassende andere beelden als je iets van plaats veranderd.

Hopelijk heb ik er toch iets van in de foto's weten te vangen. Ook hier had ik weer te maken met een nogal smalle gang die het wat lastig maakte de belichting en de indirecte flits goed te krijgen. Haar website biedt nog een uitgebreidde collectie aan foto's van ander werk van haar hand. Kijk daar vooral ook even onder het kopje "inpiratie" waar fraaie foto's te zien zijn die als inspiratiebron voor Lia werken.

Hiermee ben ik aan het einde van dit weekeinde gekomen. Maar niet aan het einde van mijn liefde voor kunst dus volgend jaar mogen jullie weer nieuwe logjes over dit soort weekeinden verwachten.

Geen opmerkingen: