vrijdag, december 05, 2008

Sinterklaas heeft geen last van de kredietcrisis.

Of toch wel?

Allerlei nieuws en actualiteiten programma's weten enthousiast te melden dat de Sint niets heeft gemerkt van de kredietcrisis: er werden ook dit jaar volop kado's gekocht. Zelfs voor een totaal bedrag dat 2% hoger lag dan vorig jaar. Alleen is dat een stijging die maar net gelijk is aan de inflatie, er zit dus allesbehalve groei in.

Bovendien wist een ander bericht te melden dat dit jaar de kado's voor een belangrijk deel uit nuttige zaken bestonden. Pyama's, shirts, schoenen, huishoudelijke apparatuur en dergelijke dus.

Dan denk ik dus: als je kado's vervangt door zaken die anders ook gekocht zouden worden (een kind heeft op een gegeven moment toch echt nieuwe schoenen, shirts of pyama's nodig en huishoudelijke apparaten komen gewoonlijk uit de huishoudbeurs), dan is er dus op de feitelijke uitgaven voor kado's flink bezuinigt.

Het feest zal er niet minder om zijn. Het enthousiasme over het op peil blijven van de Sinterklaas inkopen zou echter volgens mij wel iets minder kunnen.

Maar nu krijg ik waarschijnlijk ruzie met Wouter. Die is namelijk van mening dat we vooral positief moeten denken en niet over recessie moeten praten voor die werkelijkheid is (dat heet bij mij je kop in het zand steken) en met Jan-Peter die denkt dat het wel goed komt als we allemaal maar geld blijven uitgeven en lenen (dat noem ik je eigen graf graven).

Geen opmerkingen: