dinsdag, februari 17, 2009

Normen en waarden.

De Telegraaf wil, in navolging van het aan hen gelieerde GeenStijl, een publieke omroep oprichten. Voor 1 april moeten ze daarvoor 50.000 leden zien te vinden voor Wakker Nederland.

Het moet een omroep worden "voor de zwijgende meerderheid, die pal staat voor normen en waarden en traditie zonder gebonden te zijn aan een politieke partij".

Het hele verhaal geeft mij een wat dubbel gevoel. De combinatie van "de Telegraaf" en "normen en waarden" in één zin brengt in mij gevoelens boven die een teiltje noodzakelijk kunnen maken. Ook de combinatie van "de Telegraaf" en "traditie" klinkt wat dubieus als je de geschiedenis van de Telegraaf bestudeert. "Niet gebonden aan een politieke partij" klinkt tenslotte leuk als reclamekreet, maar geen enkele publieke omroep is gebonden aan een politieke partij. Wat overigens niet wil zeggen dat ze niet georiënteerd zijn op een bepaalde politieke richting. Welke richting dat voor de Telegraaf/Wakker Nederland en haar aanhang zal zijn is niet moeilijk te raden.

Het noemen van de datum 1 april doet me vervolgens echter vermoeden dat ik misschien beter om een flinke doos tissues kan vragen om de tranen, van het lachen, uit mijn ogen te wrijven.

Het lijkt mij namelijk wat al te toevallig dat de afkorting van Publieke Omroep Wakker NEDerland precies op POWNED uitkomt.

Geen opmerkingen: