woensdag, juni 03, 2009

Vlinders aan de Vliet.

Toen ik bij mijn moeder was wilde ik gelijk maar van de gelegenheid gebruik maken om weer eens een bezoek te brengen aan Vlinders aan de Vliet een vlindertuin die ik een aantal jaren geleden al eens bezocht kort na de opening.

Eigenlijk verwachtte ik dat deze inmiddels naar een grotere behuizing aan de overkant van de weg verhuisd zou zijn, maar dat bleek door gedoe rond vergunningen e.d. nog niet het geval. Bovendien waren er recent nogal wat kosten gemaakt om het dak up to date te krijgen en moeten die kosten uiteraard ook weer terugverdiend worden. De verhuizing kan naar het zich laat aanzien dus nog wel een tijdje op zich laten wachten.

We hadden geen al te gunstige dag uitgezocht: in eerste instantie was het behoorlijk bewolkt en waren de vlinders weinig actief en moeilijk te vinden. Later in de ochtend brak de zon echter geregeld door en werden ook de vlinders actiever. Die vlinders komen uiteraard niet vanzelf in de tuin.



Het zal dan ook geen verbazing wekken dat er twee grote kasten met, deels aangekochte, deels zelf gekweekte, poppen staan waarin eveneens de activiteit behoorlijk toenam toen de zon er eenmaal bij kwam. Diverse poppen waren bezig uit te komen en enkele vlinders zaten in de kasten al te wachten op het moment dat hun vleugels volledig ontplooid waren en ze weg zouden kunnen vliegen.

Aan de andere kant van de tuin is ook nog een hoekje te vinden waar rupsen worden opgekweekt. Rupsen die ondanks hun soms felle kleuren verbazend lastig te onderscheiden zijn in de planten. En rupsen die je in eerste instantie doen denken dat je bij het toilet van de in de kas aanwezige tropische vogeltjes bent belandt. Ook deze "vogelpoepjes" blijken bij nadere beschouwing rupsen te zijn.

Vraag me niet van welke vlindersoorten de verschillende rupsen zijn, van Nederlandse vlinders kan ik een aantal rupsen op naam brengen maar van de rupsen van deze tropische vlinders heb ik beduidend minder verstand.

Morgen verder met de vlinders zelf.

Geen opmerkingen: