dinsdag, augustus 18, 2009

Vroege vogels.

En nog zangvogels ook. Op 8 augustus was Early Bird wederom te gast in Drachten, deze keer op uitnodiging van de vereniging voor Handel en Industrie (H&I) die zijn best doet om er voor te zorgen dat er in ieder geval gedurende de zomer iedere zaterdag iets te doen is in Drachten. Wekelijks is er live muziek of een andere activiteit op het Museumplein.

Deze keer dus Early Bird, een countrygroep die ik al langer kende van countryshows en radioprogramma's als dat van Gerard de Vries (jammer dat er tegenwoordig geen programma's meer zijn die zich volledig op country muziek richten, maar internet biedt gelukkig genoeg alternatieven) en die ik in de jaren '80 beter leerde kennen toen ik de fanclub deed van de groep New Deal. New Deal kwam trouwens ook voort uit Early Bird, maar speelde een mij nog net iets meer aansprekend repertoire dat wat meer de kant van de country-rock opging. Helaas was deze band geen al te lang leven beschoren: na vier singles en een LP viel de band uiteindelijk uit elkaar toen eerst de zanger Joop Veenstra vertrok, daarna de zangeres Jelly Akkerman trouwde en naar Zwitserland verdween en vervolgens een aantal andere bandleden zich niet konden vinden in het door de veranderingen in de bezetting veranderende repertoire.

Early Bird bleef echter bestaan ondanks het feit dat er ook bij hen sinds 1963 echt wel het een en ander aan wijzigingen heeft plaats gevonden en er enkele keren voor kortere of langere tijd een stilte viel. De muziek bleek echter keer op keer onweerstaanbaar en hoewel er in 1991 een afscheidsconcert werd gegeven omdat het voor diverse leden van de band te moeilijk werd het repeteren, instuderen van nieuwe nummers en de optredens te combineren met het prive- en gezinsleven bleek dit niet het einde van Early Bird.

Weliswaar in sterk afgeslankte vorm gingen in 1994 Hendrik Waringa en Karin Wieling, die sinds 1981 de zangeres van de country formatie Early Bird was, verder als country duo Early Bird. In 1996 leek wederom het doek te vallen, deze keer tengevolge van ziekte van Hendrik. Een lange periode van revalidatie volgde en resulteerde in 1997 in de cd "Country Cover Story".

Pas in 2004 verscheen een volgende cd, maar daarmee was de honger van de fans niet gestild. In 2006 kwam dan ook weer een nieuwe cd uit, terwijl er inmiddels ook een cd beschikbaar is met live opnamen van de grootse viering van het 45 jarig bestaan van Early Bird dat vorig jaar in Drachten gevierd werd met vele gasten en optredens van en met oud-bandleden.

Op 10 oktober is Early Bird overigens weer in Drachten: nu voor de jaarlijkse fanclubdag in het Fries Congress Centrum (zaal open 19.00, aanvang 20.00, entree € 10,-- p.p) en ik hoop dat ik ook daar weer wat foto's kan maken. Dan in hopelijk wat idealere omstandigheden, want die geel wit gestreepte partytent die H&I beschikbaar stelt is in mijn ogen geen al te fotogenieke achtergrond en geeft ook wat problemen met de belichting, terwijl als de zon er op schijnt de muzikanten er op de foto uitzien als of ze geelzucht hebben. Ook de stokken van de tent staan af en toe storend in de weg. Sommige toeschouwers zullen mij dan ook best lastig gevonden hebben met al mijn geloop om een goede hoek voor een foto te vinden. De country dansers hebben echter geen last van me gehad. Country dansers die ook regelmatig gezelschap kregen van een dame in een rolstoel die duidelijk liet blijken dat er ook in een rolstoel met veel plezier gedanst kan worden. Ik ben ook flink aan het experimenteren geweest met meer of minder flitsen, indirect flitsen en flitsen met afwijkende sluitertijden. Niet al die experimenten waren even geslaagd maar uiteindelijk heb ik uit de ruim 220 foto's toch een behoorlijk stel kunnen vissen die ik wel goed gelukt vind.

Benieuwd hoe Early Bird klinkt? Op de website staat op de homepage ook een jukebox met negen gevarieerde nummers: duetten worden afgewisseld met solo zang van Karin of Hendrik en er staat een live opname van Me and Bobby Mcgee bij. Door het eerste nummer aan te klikken wordt de hele reeks van 9 nummers gestart, maar je kunt als dat je teveel van het goede is natuurlijk ook één van de andere nummers uitkiezen. In dat geval wil ik in ieder geval het duet "It's only temporary" aanbevelen dat ik zelf een prachtig nummer vind in de uitvoering van Early Bird en dat wat mij betreft duidelijk laat horen waarom Early Bird na meer dan 45 jaar nog steeds op een trouwe schare fans kan rekenen.



(Foto's als gewoonlijk aanklikbaar voor grotere weergave)

Geen opmerkingen: