maandag, augustus 17, 2009

Hogesnelheidslijn.

Eindelijk rijden er treinen op de HSL. Een paar jaar te laat, maar vertraging zijn ze wel gewend bij de NS. Maar echt snel gaat het nog steeds niet als vanaf 7 september de trein, die vandaag alleen voor de pers e.d. reed, echt gaat rijden met passagiers. Pas in 2010 worden de speciale treinstellen verwacht die de H in HSL inhoud moeten gaan geven. Tot dan is het niet meer dan een veredelde Intercity die vooral sneller is doordat er tussen Amsterdam en Rotterdam (verder gaan ze nog niet) nergens gestopt wordt. Vanaf december zal wel ook de Thalys naar Brussel en Parijs gebruik van de lijn maken;

De lijn heeft een vermogen gekost en de HSA (een samenwerkingsverband tussen NS en KLM dat de lijn exploiteerd) telt ook nog eens jaarlijks 170 miljoen neer voor het recht de lijn te exploiteren. Ze hadden maar flink hoog geboden om alle buitenlandse concurrenten voor te blijven. Buitenlandse concurrenten die lang niet het bedrag over hadden voor de lijn dat de HSA inschatte, een flink lager bod had dus ook volstaan.

Wie daar voor opdraait?: Deels de reiziger, die voor een kaartje voor deze lijn, die als die treinstellen er eenmaal zijn de reistijd ongeveer halveert, tot 70% meer mag betalen als voor een gewoon treinkaartje. (vreemd eigenlijk: je zit half zo lang in de trein en moet veel meer betalen, per minuut ben je dus meer dan drie keer zoveel kwijt). De kans dat de lijn ooit rendabel wordt lijkt echter gezien de kosten van de aanleg en met deze prijzen die toch een hoop mensen af zullen schrikken nihil en de resterende kosten zullen ongetwijfeld bij de belastingbetaler belanden. Begin dit jaar moest minister Eurlings van verkeer de HSA al financieel tegemoet komen om een faillissement te voorkomen.

Het wasvolgens mij een stuk goedkoper en rendabeler geweest toch die Zuiderzeelijn maar aan te leggen: had ik eindelijk ook eens gewoon in mijn woonplaats op de trein kunnen stappen en had ik echt sneller kunnen reizen. En nog tegen normale kosten ook.

Mij zullen ze niet in de treinen op de HSL zien. Als ik behoefte heb aan snelheid kijk ik wel naar een herhaling van de 100 meter.

Geen opmerkingen: