zondag, november 29, 2009

Vissen.

Ik heb een hekel aan vissen. Niet omdat ik er het geduld niet voor heb. Integendeel: ik kan tijdens een wandeling moeiteloos een uur of langer op een bankje aan de waterkant of op de heide zitten. Maar waarom zou ik dat moeten legitimeren door een bos hout of een partij fiberglas mee te slepen? Ik ben nog niet zo gammel dat ik een wandelstok nodig heb dus dat is gewoon overbodige ballast.

En dan vervolgens een draad in het water hangen met een van een worm, made of broodpluimpje voorziene haak in de hoop dat een vis daar in tuint en aan dat haakje gaat hangen. Als dat lukt is die vis niet blij. En ik ook niet, het werkt behoorlijk verstorend op je rust.

Waar ik ook een hekel aan heb is phishing. Alleen die kreet al: die lui zitten gewoon te vissen. Ze gooien een lijntje uit met aan het haakje een beloning (je wordt rijk als je de weduwe van een crimineel die flink wat zwart geld op een rekening heeft staan helpt, of omdat je de lotto oid hebt gewonnen, of de beloning bestaat uit het niet vervallen van je paypall account - heb ik helemaal niet dus go your gang - of optimalisering van de beveiliging van je bankrekening of pc) in de hoop dat jij hapt.

Meestal is het nogal doorzichtig: je zou hebben gewonnen in een loterij waar je helemaal niet aan mee doet, er dreigt een rekening opgeheven te worden die je helemaal niet hebt, je krijgt een in beroerd Engels opgestelde mail van een Nederlandse loterij of een bericht in nog beroerder Nederlands. Ik vraag me af wie daar in vredesnaam in tuinen.

Nu schijnen ook email accounts interessant te worden. Ik kreeg vanmorgen het volgende mailtje:

"Beste E-mail/internet gebruikers,
Door de snel groeiende internet illegale activiteiten en spam e-mails op het internet.
De Nederlandse e-mail lichaam werkt tegen alle soorten illegale internetactiviteiten en spam e-mails.
Om veilig te zijn van illegale internetactiviteiten en spam e-mails, moeten Update uw e-mailadres.

Klik hier om uw e-mail adres en wachtwoord voor u krijgt nu beveiligd.

Groeten
2009 Internet e-mail security team"

(ik heb voor slimmeriken die overal op klikken het linkje er maar even uitgehaald)

Mijn wachtwoord? Dat heet niet voor niets zo en daar kunnen ze dus lang op wachten. Waarschijnlijk zijn ze uit op toegang tot email accounts om die te kunnen gebruiken voor het verzenden van nog veel meer spam. En daar zit ík dan weer níet op te wachten. Ik heb voor de aardigheid deze mail ook maar eens gemeld bij http://www.spamklacht.nl

Hoewel het gezien het ook hier bar slechte Nederlands overbodig zou moeten zijn ben je bij deze gewaarschuwd.

Geen opmerkingen: