woensdag, december 09, 2009

Begin ik nu echt oud te worden?

Vroeger, toen ik jong was, kregen ik en mijn broers met Sinterklaas wat pepernoten en suikerbeestjes (waar zijn die eigenlijk gebleven? Ik zie ze nooit meer) en een klein stukje speelgoed. Een Matchbox autootje bijvoorbeeld, omdat die een stuk minder duur waren dan een Dinkey Toy. Als het mee zat kon er zelfs een chocoladeletter af. Het kussensloop vol cadeautjes was klein, maar voor ons goed genoeg gevuld en we probeerden zo lang mogelijk met het snoep te doen want we wisten dat we de eerste tijd niets meer zouden krijgen. Met het autootje waren we dolgelukkig en we waren er dan ook zuinig op. Het waren mooie Sinterklaasfeestjes.

Van de week vierden kennissen Sinterklaas. De kinderen kregen een hoeveelheid snoep waar ik indertijd minstens een jaar mee had moeten doen. Poppen en autootjes, kleurboeken, make-up spul, nog meer poppen en nog meer autootjes. En aan het eind kwam de klap op de vuurpijl: voor allemaal een mobieltje dat volgens mij nog meer kan dan mijn pc én een Nintendo. De kosten van alleen de Nintendo's en mobieltjes liepen ruim in de achthonderd euro, wat de rest gekost heeft heb ik maar niet meer gevraagd.

Nu weet ik best dat we het met zijn allen een stuk breder hebben dan bij mij thuis in de jaren '60, maar achthonderd euro aan cadeautjes? Is dat niet een ietsiepietsie teveel van het goede? Zeker als er vervolgens gezegd wordt dat de auto nog wel een maandje kan wachten, dat de grote beurt wel komt als de kinderbijslag binnen is?

Als de kinderen nu ook nog voor achthonderd euro blij waren en de ouders het zich makkelijk konden veroorloven vind ik het best, maar de ouders hadden duidelijk de grenzen van het financieel haalbare opgezocht en die vervolgens ook nog even wat opgerekt. En de kinderen? Een van de mobieltjes verdween al na korte tijd met een klap in een hoek van de kamer omdat de, kennelijk niet al te trotse, eigenaresse iets wilde en dat niet direct voor elkaar kreeg (dat krijg je nu met al die gadgets, ik blijf wel bij mijn simpele "alleen bellen" telefoontje).

Dat ik dit niet meer kan volgen, zelfs vreemd vind: is dat nu een teken dat ik oud begin te worden?

Geen opmerkingen: