vrijdag, januari 22, 2010

De wereld draait door.

Ik trouwens ook. Na een wat wazige week waarin het allemaal een slechte droom leek waaruit ik ieder moment wakker zou kunnen worden drong het besef tijdens en vooral na de crematieplechtigheid keihard door.

Het was trouwens een mooie plechtigheid met veel meer mensen dan wij verwacht hadden. Ik en mijn jongste broer hebben beiden een toespraak gehouden, bij mij gingen een paar woorden de mist in doordat er iets in mijn keel schoot, maar we brachten het er met wat haperingen goed vanaf. De middelste van ons drieën heeft het dankwoord voor het getoonde medeleven en de aanwezigheid uitgesproken. En dan is het ineens toch wel heel definitief (ja, zo voelt het wel, hoewel het daarvoor natuurlijk niets minder definitief was).

De rest van de wereld blijkt ondertussen gewoon zijn normale gang te gaan. Een normale gang die er voor mij en mijn broers eerst nog niet in zit: er moet na een overlijden nu eenmaal van alles geregeld worden. Veel is inmiddels gedaan: de woning is grotendeels leeg, allerlei abonnementen en lidmaatschappen zijn opgezegd (als we iets vergeten zijn - wat ongetwijfeld het geval is - blijkt dat wel uit de post), incassomachtigingen zijn ingetrokken, instanties verwittigd, doorzenden post geregeld, correspondentie adressen bekend gemaakt (dat van mij voor financiële en belasting zaken, dat van een van mijn broers voor overige zaken) en een koffer vol papieren uitgezocht.

Gelukkig was mijn moeder op dat gebied zeer ordelijk ingesteld (daar heb ik dus vermoedelijk die neiging tot nauwkeurig en ordelijk werken die mij als boekhouder zo goed te pas kwam vandaan) en zaten alle papieren gesorteerd bij elkaar en niet in een schoenendoos of op een plank in de gangkast zoals vaak het geval is. Maar er blijft nog genoeg uit te zoeken en te regelen over, zoals de gegevens voor de belastingaangiftes bij elkaar zoeken. Het dringendste is inmiddels echter grotendeels geregeld.

Volgende week zaterdag komen mijn broers hierheen met een auto vol spullen waar ik wel belangstelling voor had (voornamelijk hobbyspullen [mijn moeder had vele hobby's waaronder ook tekenen en schilderen en aangezien ik dat ook doe kan ik de voorraad verf, penselen, aquarelblocs etc. wel een goede bestemming geven] en twee portfolio's en een aantal lijsten met haar caligrafiewerk,tekeningen, schilderijtjes en krijttekeningen). Misschien dat ik ooit nog eens iets daarvan hier laat zien, maar voorlopig ga ik daar heel zuinig op zijn.

En nu ga ik de tv eens aanzetten en bekijken hoever de wereld eigenlijk in de afgelopen anderhalve week is doorgedraaid.

Geen opmerkingen: