maandag, april 19, 2010

Led it be....

Het schijnt veertig jaar geleden te zijn dat de Beatles uit elkaar gingen en voor sommige mensen was dat kennelijk reden voor een feestje (zullen wel Stones-fans zijn) met een flink aantal programma's en documentaires over de Beatles op TV. Een goede reden om vorige week het tuinwerk af en toe te onderbreken en het een en ander te bekijken. Hoewel er het een en ander tussen zat waar ik niets aan gemist zou hebben als ik het gemist had heb ik de meeste tijd wel genoten van de diverse weetjes en nostalgische beelden.

Maar daar zou dit log eigenlijk helemaal niet over gaan. Ondanks de af en toe opduikende hang naar nostalgie ben ik namelijk ook heel modern bezig geweest. Al een aantal jaren zitten er in de armaturen in de hal, bijkeuken en bad/toiletruimte ledlampen. Die bevallen prima.

Zoals ik bij de logjes over de open ateliers Oosterhout al aangaf worden de kunstwerken aan mijn eigen muren belicht door spotjes. Om precies te zijn: twee veertig watt en twee 25 watt, totaal dus 130 watt. En die vier spotjes branden toch al snel een uur of vijf per dag. Toen ik bij het ophalen van de planten voor de bloembakken dan ook ontdekte dat er inmiddels ook ledlampen in spotmodel te krijgen waren heb ik er gelijk maar 4 meegenomen. Een forse investering van € 96 maar deze lampen gebruiken maar 3 watt per stuk wat dus een besparing oplevert van 118 watt per uur. Bij vijf uur per dag en 300 dagen per jaar (ik ben ook nog wel eens op vakantie en dergelijke) zomaar 180 kWh per jaar en dat scheelt een euro of vijftig. In twee jaar zijn die lampen dus terugverdiend zodat zowel het milieu als mijn beurs hiermee gediend zijn.

Ik heb gekozen voor de uitvoering die warm wit licht geeft en die blijkt inderdaad zeer geschikt om de schilderijen te belichten.

Ik heb nog wat meer spotjes hangen, maar die branden minder vaak. Het vervangen van de lampen die daar in zitten doe ik gezien de kosten voor de nieuwe lampen dus wel geleidelijk naarmate de oude spotjes het begeven.

Geen opmerkingen: