zaterdag, april 17, 2010

Tuinkabouters.

Die zou ik best kunnen gebruiken. Ik ben al meer dan een week elke dag een aantal uren in de tuin bezig en toch blijft er nog genoeg te doen over. Een paar van die figuurtjes met hark, schop of kruiwagen die 's nachts aan de slag gaan zouden dan ook zeer welkom zijn.

Gelukkig heb ik er goed weer bij en geeft het een goed gevoel om de boel er iedere dag wat beter bij te zien staan. De helft van de vlinderstruiken is inmiddels gesnoeid (de andere helft volgt zodra volgende week de GFT container weer leeg is), de kruidenhoek is inmiddels ook schoongemaakt en omgespit en wat plantjes die ik nog in potjes had staan zijn geplant.

Ook voor een van de met paverpol gemaakte beelden van mijn moeder werd een fraai plekje gevonden in de tuin: in de rotstuin naast een conifeer en op een sokkeltje van vier trottoirtegels. Dit bloemenvrouwtje vond ik wat te groot om haar in huis te houden. Haar zuster, het zittende vlindervrouwtje, heeft daar wel een plekje gevonden op het dressoir in de hobby/rommelkamer.



















Ook radijsjes, snijbiet, worteltjes en bieten zijn gezaaid en sperziebonen en tuinbonen staan in kweekpotjes in de schuur. Daar staan ook nog een stuk of dertig potjes met allerlei bloemen (de voorraad zaden van mijn moeders volkstuin is bij mij beland). Een bakje met tuinkers staat in de vensterbank in de keuken, samen met twee kweekbakjes met respectievelijk minikomkommers en sierkalebassen. Als alles wat ik nu aan het opkweken ben inderdaad opkomt wordt het nog een probleem om het allemaal in de tuin in te passen.

Ook bij mijn moeder vandaan kwamen vier dahlia's waarvan de knollen al uit bleken te lopen in de dozen met turfmolm waarin ze de winter doorbrachten. Die staan inmiddels dus ook in de grond: wel met een flinke kop grond en turfmolm erboven in de hoop dat de punten pas boven de grond komen als de laatste nachtvorst geweest is.

Gisteren heeft iemand me even naar de Praxis en weer terug gereden om een flinke voorraad geraniums en wat zakken tuinaarde op te halen. De bloembakken voor op het terras zijn inmiddels gevuld, evenals twee bloempotten die wat verder naar achteren aan de zijkant van het terras komen. De bakken die op de bovenverdieping onder het raam moeten komen moeten echter nog even wachten: in het midden moeten daar wat lagere planten in omdat anders het raam niet meer open kan zonder de planten te beschadigen. Maandag dus nog maar een keer op zoek naar wat laagblijvende (hang)planten.

Oh, en over die tuinkabouters: ik heb er wel een.

Veel spookt hij echter niet uit: het schepje dat hij bij zich heeft gebruikt hij alleen om op te leunen (néé, geen grappen over medewerkers van de plantsoenendienst), het enige wat hij doet is naar iedereen fluiten die langs komt. Man of vrouw maakt hem niet uit. Nog kitscheriger dan die kabouters met tuingereedschap (of nog erger: een hengeltje waarmee ze in een visloos bakje zitten te vissen), maar wel vreselijk handig als ik in de tuin of schuur bezig ben: hij waarschuwt me trouw als er iemand achterom komt.

Geen opmerkingen: