vrijdag, april 16, 2010

OAO 2009-2 Lia de Craen

Ook Lia kwam vorig jaar al in beeld bij mijn verslagen van de Open Ateliers Oosterhout. Haar gevarieerde werk sprak mij aan. Haar inspiratie vindt zij vooral in de natuur. Haar werk kenmerkt zich door het gebruik van zeer uiteenlopende materialen als cement, tegellijm, pasta,zand en grind waarmee voor structuren in het werk wordt gezorgd. Dit leidt tot verrassende composities van kleur,vorm en structuur.

Reden genoeg om haar in 2009 opnieuw te bezoeken, nu met een beetje geld op zak zodat nu twee kleinere werkjes van haar hand een ander stuk van de van motorherinneringen ontdane muur sieren.


Ik ben er nog niet toe gekomen de spotjes bij deze twee werkjes, die door mij uit een groter aantal van dit klein formaat werkjes werden gekozen omdat de kleuren goed op elkaar aansluiten als ze zo onder elkaar hangen, te verplaatsen of vervangen. Ze zijn daardoor wat ongelijkmatig belicht, het licht komt van de zijkant en zorgt daardoor ook voor een nogal scherpe schaduw aan de rechterkant.

Ook over de foto's van wat meer van haar werk ben ik niet steeds 100% tevreden: doordat er zowel in het atelier als in de ernaartoe leidende gang niet erg veel ruimte was lukte het niet steeds goed recht voor het werk te komen en leverde ook de belichting soms wat problemen op.
De vier foto's die ik heb uitgekozen om hieronder te laten zien (wederom aanklikbaar voor een grotere weergave) geven mijns inziens echter een goed beeld van haar werk. En als je het beter wilt bekijken raad ik sowieso aan een keer een expositie te bezoeken en het echte werk te gaan bewonderen.



























Wie meer over Lia de Craen wil weten of meer van haar werk wil bewonderen kan naar hartelust grasduinen op haar website waar naast veel afbeeldingen van haar werk ook veel te vinden is over haar inspiratiebronnen en waar ook informatie over lopende of toekomstige exposities te vinden is.

Geen opmerkingen: