vrijdag, september 17, 2010

Open Ateliers Oosterhout 2009: Yvonne van de Gevel.

Om te laten zien dat de open ateliers niet alleen om kunstschilders draaien vandaag een van de deelnemende beeldhouwersters: Yvonne van de Gevel. Toen ik haar vorig jaar bezocht werd ik aangenaam verrast door de verscheidenheid in haar werk en de vormen die zij uit de stenen wist te halen.

Naast heel herkenbare vormen als torso's en vogels ook veel meer abstract werk dat bij nadere beschouwing toch duidelijk geïnspireerd blijkt op bestaande, vaak natuurlijke, vormen. Zo vond ze de inspiratie voor een serie beelden bijvoorbeeld in de vormen die uit een zak Japanse mix rolden, wat tot verrassende beelden leidde. Een ander beeld dat naar de titel "Sculpted" luistert riep bij mij herinneringen op aan het ontbijt met een warm croissantje terwijl weer een ander beeld mij door de vorm, of moet ik zeggen de houding?, aan een (zee)naaktslak deed denken. Voor de foto van dit beeld is expres een iets te zwaar geflitst exemplaar gekozen omdat hierdoor wel heel fraai de struktuur en vooral de verscheidenheid aan kleuren in de steen naar voren bleek te komen.

Het werk van Yvonne is meestal betrekkelijk klein, hoewel er ook genoeg werk bij is waarbij de gedachte om te proberen het op te tillen ver van mij blijft. Hoewel ze ook in bijvoorbeeld marmer werkt is veel van haar werk uitgevoerd in Belgische hardsteen en wie daar ooit zelf wel eens een beitel op gezet heeft kan alleen maar ontzag hebben voor de hoeveelheid werk die er in het maken van de beelden gestoken moet zijn.

Wie Yvonne van de Gevel komend weekend wil bezoeken moet overigens wel even opletten:in het weekend van de open ateliers opent zij tevens haar nieuwe atelier aan de Houtse Heuvel 15A in Den Hout, in de route beschrijving/adreslijst voor de open ateliers staat echter nog het oude adres vermeldt.

Ik hoop overigens niet dat de verhuizing ook het einde betekent van het kabouterpad: een door kinderen zeer gewaardeerd hoekje van haar tuin dat ook bij volwassenen een glimlach tevoorschijn weet te toveren en dat, wellicht onbedoeld, een blik geeft op de fantasierijke geest achter al die andere beelden.

Als laatste foto een beeld dat mij bijzonder aansprak en dat ik direct in mijn tuin zou willen zetten. Ik vrees echter dat ik daarvoor nog wel even redelijk stevig door mag sparen. Het heet "Japanse mix, extended version" en is een van de wat grotere werken. In dit beeld is op in mijn ogen zeer fraaie wijze gespeeld met het contrast tussen de alleen bewerkte en de bewerkte en gepolijste vlakken van de Belgische hardsteen wat leidt tot een verrassend lijnenspel in een ondanks het formaat rank, bijna fragiel, ogend beeld.

Voor meer informatie over Yvonne van de Gevel kun je terecht op haar website. Of je gaat natuurlijk komend weekend gewoon even in Oosterhout en omgeving rondkijken en brengt daarbij ook haar een bezoek.


Geen opmerkingen: