donderdag, september 16, 2010

Open Ateliers Oosterhout 2009: Joop Nijman.

Doordat ik een tijdje wat minder in mijn vel zat, door het overlijden van mijn moeder, door de problemen met mijn ogen, redenen genoeg waarom ik nog maar beperkt aandacht heb besteed aan de ateliers die ik vorig jaar bezocht, maar feit blijft dat de verschillende kunstenaars die mij welwillend toestonden hun werk te fotograferen nog steeds een verslag op mijn log tegoed hebben.

De Open Ateliers van dit jaar (zie het voorgaande logje) lijken mij een prima gelegenheid om te beginnen dit een beetje goed te maken en tegelijkertijd het gebeuren van dit jaar nog wat extra te promoten en voor dit logje is daarbij mijn keuze gevallen
op Joop Nijman.

Joop schildert al meer dan vijfendertig jaar en werkt veelal kleurrijk en groot. Groot zowel waar het om het formaat van de doeken gaat als waar het om de penseelstreken gaat. Toch weet hij met die grote penseelstreken heel nauwkeurig zijn onderwerp in beeld te brengen inclusief alle van belang zijnde details. De grote penseelstreken en het uitgesproken kleurgebruik verhinderen niet dat zijn onderwerpen in het werk, soms duidelijk, soms na even beter kijken, te herkennen zijn.

Onderwerpen die een vaste waarde in zijn werk vormen zijn mensen, vaak bezige mensen, paarden en muziek/musici. Vaak in beweging en Joop verbaasd mij keer op keer met de manier waarop hij beweging weet te treffen, deze in een stilstaand beeld weet te vangen zonder het gevoel, de ervaring, van beweging te verliezen.

Het formaat van veel van zijn werk (en het feit dat zijn deelname aan de open ateliers plaatsvindt in een tot atelier/expositieruimte omgebouwde garagebox) heeft wel als nadeel dat het nog niet meevalt om goed recht voor een werk te komen op voldoende afstand om een optimale foto te maken. In de foto's treed daardoor vaak enige vertekening op, maar zelfs met de best mogelijke positionering van de camera ten opzichte van het werk is dat nooit helemaal te vermijden. De beste raad die ik kan geven blijft dan ook: zie je hier iets dat je aanspreekt ga dan eens het oorspronkelijke werk van dichterbij bekijken.

Bijvoorbeeld komend weekend in Oosterhout.

Geen opmerkingen: