zondag, december 26, 2010

Bakken.

Eerste Kerstdag is prima geslaagd. Om half twee zaten we met (als ik goed geteld heb) 16 man/vrouw/kind achter de gourmetpannetjes. De keuze was zoals gewoonlijk groot en voor de hoeveelheden goldt hetzelfde. Zo ongeveer de helft was om vier uur toen we uitgebakken waren dan ook nog over. Geen probleem: in een gezin met negen kinderen komt dat echt nog wel op.

Op de terugweg naar huis kwam ik af en toe een dwarrelend vlokje tegen zoals in het vorige logje al verteld werd. Het dunne laagje van gisteravond half tien bleek vanmorgen uitgegroeid tot een laag van ongeveer drie centimeter die de wereld een fraai wit kleed had aangetrokken. Helaas steeg de temperatuur in de loop van de dag tot net boven nul zodat de sneeuw uit bomen en struiken al snel verdween, maar het werd niet zo warm dat het overal wegsmolt: het bleef de hele dag een witte wereld.

Een witte wereld die ik vooral vanachter het keukenraam heb bewonderd want ik moest immers vandaag nog een taart bakken voor een verjaardag morgen. Het is weer eens een (mocca) gemarmerde cake geworden met chocoladeglazuur en moccacrème (wie het ook eens wil proberen: de recepten voor de taart, crème en glazuur zijn onder het label "recepte" op dit log te vinden).


Nadat wat voorbereidend werk was verricht stond om 12 uur de taart in de oven en kon ik aan de slag om de cakejes voor de kids voor te bereiden. Nadat alles gebakken was moest het een en ander even goed afkoelen en dat gaf mij de tijd om de crème en het glazuur te maken.


Om vijf uur kon ik aan de slag met het opmaken van de taart en cakejes. Ik vind zelf dat het weer heel behoorlijk gelukt is. Ik heb inmiddels een van de veertien cakejes zelf al soldaat gemaakt en het vervolgens voorgedragen voor promotie: ook de smaak is voortreffelijk.


Nu morgen alleen nog zien hoe ik de hele collectie onbeschadigd bij het feestvarken krijg: met de taart zal dat wel lukken want juist vanwege het nog noodzakelijke transport heb ik de zijkanten niet afgewerkt en gewoon de springvorm er weer omheen gezet. De cakejes zijn echter een ander verhaal: ik moet maar eens zien of ik een doos heb waarin ze allemaal naast elkaar kunnen staan zodat ze niet kunnen gaan schuiven en stuiteren tijdens het vervoer.

En dan maar hopen dat iedereen vind dat het er uit ziet om op te vreten ;)

Geen opmerkingen: