vrijdag, februari 11, 2011

Niet leuker, wel makkelijker?

In het kader van de voortschrijdende automatisering zag de belastingdienst ons het liefst allemaal digitaal aangifte doen. Als je maar moeite genoeg doet kun je nog wel een papieren aangiftebiljet krijgen, maar men wil het toch zo makkelijk mogelijk maken om zelf digitaal aangifte te doen of dat door een ander te laten doen.

Dus heeft men verzonnen dat er op de aangiftebrief die je oproept aangifte te doen ook een machtigingscode komt te staan waarmee je iemand anders kunt machtigen namens jou aangifte te doen.

Leuk idee. Ik begin me echter langzamerhand af te vragen of er in die aangiftebrief niet wat erg veel persoonlijke, vertrouwelijke en fraudegevoelige informatie komt te staan die het voor anderen wel erg makkelijk maakt misbruik te maken van het in handen krijgen van dergelijke brieven.

Mijn naam, adres, BSN, geboortedatum en rekeningnummer stonden er al op. En nu dus ook een code die iedereen kan gebruiken om een aangifte namens mij in te vullen. Men maakt het wel erg makkelijk voor derden gewoon eens even te kijken welke informatie de belastingdienst na 1 maart zelf al op het digitale formulier beschikbaar stelt: inkomsten als loon of uitkeringen en WOZ waarde van de woning om maar eens een paar dingen te noemen.

En waar ik voorheen in ieder geval nog dat invullen van een aangifte kon keren door mijn DigID geheim te houden helpt nu zelfs dat ook al niet meer. De belastingdienst verstrekt wel even een code waarmee dat DigID te omzeilen is.

Gelukkig krijg je nog wel een berichtje van DigID als die machtigingscode door iemand geactiveerd is, maar dat is toch een beetje mosterd na de maaltijd.

Sommigen zullen mij misschien van paranoia beschuldigen, maar ik vraag me serieus af hoe veilig een en ander nog is als al deze informatie gewoon - en ook nog allemaal keurig bij elkaar in één envelop- over de post verzonden wordt. Een verkeerde bezorging bij een nieuwsgierige of kwaadwillende buur is zo gebeurd. Om over het risico dat de fietstassen van een postbesteller door een kwaadwillende leeggeroofd worden op een dag dat deze brieven her en der in de bus vallen maar te zwijgen.

"Big brother is watching you" was al geen door mij wenselijk geachte situatie. Dat nu aanvullen met "En iedereen kan over zijn schouder meekijken" vind ik helemaal te ver gaan.

Geen opmerkingen: