donderdag, februari 10, 2011

Lekker dan.

Vandaag de laatste gegevens die ik nog nodig had voor mijn eigen belastingaangifte ontvangen en die dus vanavond gelijk maar ingevuld. En dat valt lelijk tegen. Nadat het dat vorig jaar ook al deed.

Vorig jaar liep mijn teruggave al meer terug dan de fraaie tegemoetkomingen die voor diverse aftrekbare kosten in de plaats zijn gekomen maar viel de schade nog een beetje mee. Dit jaar zit er echter geen cent meer aan compensatie in het vat en toch daalt mijn teruggave nog eens flink. Terwijl vorig jaar nog een paar in 2009 betaalde maar in 2008 ontstane kosten afgetrokken konden worden gaat dat dit jaar niet meer op. Bovendien hebben ze de aftrekbare bedragen voor diverse diëten flink naar beneden bijgesteld.

Er spelen nog wat zaken een kleinere rol, soms positief, soms negatief, maar het uiteindelijk resultaat is wel dat ik dit jaar weer € 550 minder terugkrijg dan vorig jaar toen het terug te ontvangen bedrag ook al flink gekelderd was.

Op zich niet direct een probleem: van wat er iedere maand binnen komt kan ik wel rond komen. Maar die teruggave wordt door mij gereserveerd voor onderhoud van de woning, zoals het schilderwerk dat eens in de zoveel jaar toch echt een keer moet gebeuren. Daar zal ik dus op een andere manier wat geld voor opzij moeten zetten (of in moeten teren op mijn spaargeld, terwijl dat eigenlijk bedoeld is om t.z.t. de hypotheek af te kunnen lossen).

En dan kom ik even later tot de ontdekking dat ik door die lagere aftrek ook net teveel heb verdiend en de zorgtoeslag over 2010 in zijn geheel terug mag betalen terwijl die over 2011 ook een stuk lager zal worden dan ik nu krijg. Gelijk dus maar even het toetsingsinkomen gewijzigd zodat ik een al te forse terugbetaling in 2012 voor ben.

Het gaat goed met de Nederlandse welvaartsstaat (met de inwoners een stukje minder).

Geen opmerkingen: