woensdag, maart 09, 2011

Onder voorbehoud (slot)

Gisteren weer eens een keer in Groningen geweest. Deze keer voor de uitslagen van de ct-scan en de bronchoscopie.

Bij de bronchoscopie zijn geen afwijkingen gevonden, er zijn geen tekenen van afstoting. Uit de ct-scan bleek echter dat er weer sprake is van een begin van longemfyseem. Op zich ook niet echt een positief bericht natuurlijk, maar beter dan afstoting: zo lang na transplantatie is dat dan in het algemeen chronische afstoting en dat wordt op dezelfde manier behandeld als acute afstoting kort na de transplantatie maar laat zich een stuk slechter behandelen.

Overigens is het weer optreden van longemfyseem ook weer niet zo vreemd: met de transplantatie was ik dan wel de zwaar aangetaste longen (waar ik hooguit nog een paar maanden mee had kunnen leven) kwijt, maar niet de achterliggende oorzaak: de a1-antitrypsinedeficiëntie. De kans dat de nieuwe longen op enig moment weer aangetast zouden worden was dus altijd nadrukkelijk aanwezig.

En er is nog lang geen reden voor paniek: Mijn longfunctie was t.o.v. een paar weken terug weer iets beter maar nog steeds lager dan voorheen voor mij gebruikelijk. Maar is nog steeds 106% van de voor iemand van mijn leeftijd en postuur voorspelde waarde. Een jaar na transplantatie was dat ruim 130% dus in dertien jaar is het een procent of 25 teruggelopen. Als je dan nagaat dat ik voor de transplantatie nauwelijks de 10% haalde en dat ik op het moment dat ik wegens kortademigheid toch maar eens naar de dokter was gegaan waarna het emfyseem werd geconstateerd al onder de 50% zat dan kan ik nog een flinke tijd vooruit voordat ik er echt last van ga krijgen.

Het blijft echter wel iets om in de gaten te houden, maar dat doen ze in Groningen al dertien jaar lang trouw iedere drie maanden dus dat zit wel goed.

En ondertussen hoop ik op veel mooi weer dit jaar, want dat de longfunctie nu beter was dan een aantal weken terug wijt ik vooral aan de lange wandelingen in Limburg en mijn activiteiten hier in de omgeving nu het weer het eindelijk weer eens iets aantrekkelijker maakt om te gaan wandelen en fietsen.

Geen opmerkingen: