vrijdag, augustus 12, 2011

Vlinders in mijn struik.

Het weer werkt de laatste dagen niet echt mee. Terwijl ik gehoopt had dat de aantallen vlinders eindelijk eens toe zouden nemen laten ze zich momenteel nauwelijks zien. Tijdens regen zoeken ze sowieso allemaal een beschut plekje. Ook de stevige wind helpt niet om veel vlinders te zien. Alleen de atalanta laat zich ondanks de wind geregeld zien. Dat is een trekvlinder die kennelijk op dat gebied wel tegen een stootje kan.

Tussen de buien door was af en toe wel een vlinder te zien maar 1 kleine vos, 3 atalanta's, 2 muntvlindertjes (een overdag vliegend nachtvlindertje): daar hield het zo ongeveer mee op. 's Avonds om een uur of 11 a half twaalf kijk ik ook altijd nog even wat er aan nachtvlinders op de bloemen in de tuin te vinden is. Dat bleek de afgelopen dagen ook bar weinig. Een enkele gamma-uil vertoonde zich. De nachtvlindersoort die zich wat minder aan het weer gelegen lijkt te laten liggen is de huismoeder: daar zijn er als het droog is elke avond wel een aantal van op de vlinderstruiken te vinden en dinsdag waren het er zelfs minstens vijftien.


Toch is deze week voor mij nog redelijk geslaagd: de laatste vlinder van het lijstje met jaarlijkse bezoekers aan mijn tuin liet zich dinsdagmiddag eindelijk ook een keer zien: de distelvlinder. Helaas waaide het behoorlijk zodat van de drie foto's die ik kon maken voor het weer begon te miezeren er maar één redelijk scherp is.

Wat ik verder in de loop van de jaren in mijn tuin heb gezien aan vlinders zijn incidentele bezoekers dus voor mijn gevoel is het lijstje voor dit jaar nu compleet (hoewel uitbreiding uiteraard altijd welkom is).

Geen opmerkingen: