vrijdag, januari 20, 2012

Tuinvogeltelling 2012.

Morgen en overmorgen is het weer zover: de jaarlijkse tuinvogeltelling.

De afgelopen jaren had ik altijd een groot aantal verschillende vogeltjes in de tuin en ook in behoorlijke aantallen. Hoewel ik niets aan het voeren veranderd heb is het deze winter echter een stuk rustiger bij de voedertafel, vetbollen, pinda's en dergelijke.

Misschien ook wel een gevolg van het vreemde verloop van de winter: mogelijk is er in de natuur nog genoeg eten te vinden voor allerlei vogeltjes en zoeken ze daarom minder de tuinen en voerplekken op.

De soorten die ik in ieder geval wel denk te kunnen tellen zijn pimpelmees, koolmees, merel, spreeuw, huismus en roodborst. Soorten die ik momenteel weinig zie, maar die met een beetje geluk ook even langskomen, zijn de tortelduif en de houtduif. Vinken had ik deze winter zelfs helemaal nog niet gezien tot het afgelopen weekend eindelijk wat begon te vriezen. Gisteren en vandaag ontbreken ze echter weer. Hetzelfde geldt voor de groenling die zich hier deze winter nog niet heeft laten zien en het winterkoninkje dat kennelijk een ander haag heeft gevonden om de winter in door te brengen.

Ik ben benieuwd hoe het resultaat in mijn tuin er dit jaar uit gaat zien.

Willen jullie meedoen kijk dan op deze website voor informatie, telformulier (met afbeeldingen van de meest voorkomende tuinvogels) etc.

Geen opmerkingen: