vrijdag, maart 16, 2012

Nogmaals: OV-shitkaart.

Het blijft een waardeloos systeem. Dat ik vaak pas na een week alle kosten van een reis terugzie in mijn transactieoverzicht ben ik ondertussen wel gewend, maar het blijft storend.

Nog storender wordt het als ik helemaal niet in kan loggen om dat transactieoverzicht te bekijken. Wat dus sinds dinsdag het geval was. Het inlogscherm bleef roepen dat ik mijn gebruikersnaam of wachtwoord kennelijk vergeten was. Terwijl dat ingevuld wordt door wachtwoordbeheer van mijn browser (dat ik liever niet zou gebruiken, maar omdat ik door mijn slechte ogen nogal wat foutjes maak toch maar ingeschakeld heb). Ik heb het ook geprobeerd met handmatig invullen, met een andere browser, maar het resultaat bleef dat het volgens hen fout was. Vanmorgen vond ik dat ik toch wel vaak genoeg "later nog eens" geprobeerd had en heb ik tegen € 0,10 per minuut de klantenservice gebeld.

Via de klantenservice bleek al snel dat de gebruikersnaam in ieder geval correct was. Hoe het met het wachtwoord zat konden ze echter niet na gaan, dat kennen ze niet, kunnen ze niet benaderen (wat ook de bedoeling is van een wachtwoord) en kunnen ze dus niet controleren. Oplossing: doen of ik het wachtwoord vergeten was (wat dus beslist niet het geval was!!), dan krijg je een nieuw wachtwoord via de mail toegezonden.

Daarmee lukte het inderdaad om in te loggen. Waarna bleek dat een deel van de reis naar Groningen van dinsdag inderdaad weer eens nog niet verwerkt was.

Resultaat: € 1 - 2 armer aan telefoonkosten naar de klantenservice en een hoop tijd verspeelt met vergeefse pogingen om in te loggen.

Hoezo "makkelijk"??

Update: zaterdag 10:30: ik wilde maar weer eens zien of alle gegevens van de reis van dinsdag er inmiddels waren. Onmogelijk: ik krijg als ik hun hoofdpagina probeer een blanke pagina met in de adresbalk een getal dat veel op een IP-adres lijkt of als ik rechtstreeks de inlogpagina probeer een foutmelding (de ene keer "gateway-error", de andere keer "Service not available"). Volgens mij kan hun systeem het helemaal niet aan. En dan helpen al die extra pogingen, ik ben vast niet de enige die hier last van heeft, die je moet doen om te ontdekken wat er met jouw eigen geld gebeurd is vast ook niet om dat te verhelpen.

Later op de ochtend kreeg ik wel weer een pagina van ze geopend. Met de mededeling "Onderhoud op www.ov-chipkaart.nl". Dat onderhoud zouden ze proberen zo kort mogelijk te houden, maar die mededeling staat er nu (14:10) nog steeds. Onaangekondigd en erg langdurig onderhoud? Heet dat niet gewoon "storing"??

Ik sta nog steeds volledig achter de titel van dit logje!

Geen opmerkingen: