vrijdag, juli 06, 2012

Onkruid?

Ik probeer mijn tuin wel redelijk opgeruimd te houden, maar toch staat er het nodige in dat door veel mensen als onkruid wordt beschouwd en daarom fel bestreden. Zo staan er in hoekjes waar ik toch nooit kom wat brandnetels. Niet omdat ik ze mooi vind, maar omdat veel vlinders daar eieren op afzetten (m.n. de verschillende schoenlappers).


Andere soorten zijn echter wel gewoon mooi als je ze even de kans geeft om in bloei te komen. Die houd ik dus alleen een beetje in toom, maar mogen zolang ze het niet te gek maken gewoon blijven staan. Zoals een (speer?)distel - waarvan er één mag blijven staan: ze worden nogal groot - en diverse soorten klaver - waarvan de witte het meest opvalt, maar een hele kleine soort met minuscule helder gele bloemetjes er als hij vol in bloei staat  heel fraai uit ziet (helaas waren met het weer van vandaag alle bloemetjes dicht).


Ook hondsdraf zorgt voor wat kleurige accenten en een plantje dat ik na wat speurwerk in de boeken gewone brunel noem (ik ben er echter niet helemaal zeker van) zorgt achterin de tuin voor een grote lila/paarse vlek.


Het loont vaak de moeite om even wat beter te kijken. Scheelt bovendien weer de moeite om het tot op de laatste zaailing uit te roeien.



4 opmerkingen:

Hanny zei

Mooi onkruid is niet lelijk en vaak zeer de moeite waard om het in je tuin te hebben en te bewonderen.

Kati zei

Die eerste is een heuse Schotse Distel! laten staan hoor! Prachtig zijn ze! Ben een echte Schotland gek zou er dolgraag 1 in mijn tuin willen! :)

♫ Mel☺dy ♫ zei

Inderdaad mooi onkruid is niet lelijk, onze tuin is te klein voor veel van die zaken maar soms komt er wel iets op dat ik dan laat staan inderdaad...

gewoonanneke zei

Ja bij mij krijgt het ook altijd het voordeel van de twijfel zo heb ik soms hele mooie bloemen die dan eigenlijk onkruid zijn. Wie heeft dat ooit beoordeeld wat onkruid en tuin bloemen zijn. Alleen vind ik wel dat ze vaak wat meer uitzaaien en alles over willen nemen dus je moet ze inderdaad wel in toom houden.