zondag, februari 13, 2005

Verhalen van een motortoerist -1-

Aangezien ik na 21 jaar en ca 700.000 km motorrijden wel het een en ander aan verhalen in mijn hoofd heb, en een deels al uitgetypt klaar ligt omdat deze verschenen zijn in het clubblad van de motorclub, is dit voor mij een makkelijke manier om alvast iets leesbaars op mijn log te krijgen.


De verhalen zijn wat gedateerd: door ziekte moest ik stoppen met motorrijden. Ik had gehoopt na de longtransplantatie die ik onderging weer te kunnen rijden maar helaas wordt dit door de medicijnen die ik gebruiken moet gesaboteerd: door m.n. de prednisolon heb ik problemen met mijn ogen die men tot op heden niet heeft kunnen verhelpen en hoewel ik wettelijk gezien nog genoeg zie om te mogen rijden is het niet vertrouwd om dat ook te doen: invallend licht wordt in mijn goede oog dermate verstrooid dat ik dan alleen nog silhouetten zie en b.v. niet of remlichten gaan branden of welk lampje in een verkeerslicht nu brandt Ik moet voor mijn verhalen dus putten uit mijn herinneringen, verwacht dus niet exacte van dag tot dag verslagen van vakanties, toertochten enz. Wat ik mij het beste kan herinneren zijn de aparte voorvallen, en die lijken me ook voor de lezers het meest interessant.

Eerst maar een korte samenvatting van mijn motorgeschiedenis.


Vervolg:

In 1972 ben ik begonnen met een Jawa 250 standaard en een oefenvergunning, wat inhield dat ik in Voorburg de weg onveilig mocht maken in een poging mijzelf te leren motorrijden. Dit is redelijk goed gelukt: met behulp van het theorieboek van een buurmeisje en wat praktische tips van een al wat langer motorrijdende vriend ben ik direct de eerste keer geslaagd.

Na een kleine 2 jaar werd kortstondig overgestapt op een Royal Enfield (niet de Indiase namaak maar een originele) die helaas zo versleten was dat ik hem al snel weer weg heb gedaan: hij moest vrijwel volledig gereviseerd worden en aangezien ik als boekhouder weinig verstand van techniek heb en dus niets zelf kon doen zou dat wat te kostbaar worden voor mijn beperkte beurs.

Er volgde een BMW 69S in Hoske uitvoering waar ik met veel plezier zo’n 140.000 km mee gereden heb tot hij in 1976 in Assen werd gestolen.

Met een lening van mijn toenmalige vriendin, later mijn vrouw en nog later mijn ex-vrouw, werd een BMW 60/5 aangeschaft die het tot het begin van de 80-er jaren volhield om uiteindelijk vervangen te worden door een BMW 80RT ( de 60/5 kwam ik een aantal jaren later nog een keer tegen in Bigtwin op een foto van een treffen: er hing nu een zijspan aan maar hij liep nog steeds : toen ik hem verkocht stond er 190.000 km op de tellen, waarvan ca 120.000 door mij er op gezet).

De 80RT is me tot 1989 trouw gebleven, maar na mijn scheiding was ik veel meer treffens gaan rijden en om ook mijn gitaar mee te kunnen nemen had ik er een aanhanger achter gehangen. Dat was op zich geen enkel probleem: op de snelweg met een constante snelheid liep deze combinatie tussen de 1:14,5 en 1:16. Ik heb echter iets tegen snelwegen; als de tijd het enigszins toelaat rijdt ik liever binnendoor en daar ontstond het probleem. De BMW kwam duidelijk koppel te kort om de aanhanger vanuit de bochten steeds weer in gang te trekken. Het rijden ging prima, en kon ook behoorlijk vlot, maar door de moeite met het voortdurend optrekken schoot op binnenwegen het brandstofverbruik omhoog naar 1:9 a 1:10.

Een vriend van me reed op een Harley met een aanhanger en bleek daarmee nooit duurder te rijden dan 1:17. Dit verschil gecombineerd met het feit dat ik op dat moment tussen de 40 en 60.000 kilometer per jaar reed leverde al gauw de conclusie op dat ondanks de duurdere aanschaf en verzekering dit voor mij toch wel aantrekkelijk was, zodat de BMW na ruim 200.000 km het veld ruimde voor een Harley Davidson Electra Glide Classic.

Deze eerste Harley werd na ruim een jaar en ca 47000 km uit mijn garage gestolen, het enige wat teruggevonden werd was de benzinetank die in een kanaal dreef op de grens van Groningen en Friesland (ik vermoed dat er in dat kanaal nog wel meer onderdelen zullen liggen) zodat er een tweede, nu helemaal nieuwe Harley Davidson Electra Glide Classic kwam (de eerste had ik gekocht 2 jaar oud met 1400 km op de teller – zeker van de een of andere yup geweest die voor mij de eerste en duurste afschrijving voor zijn rekening had genomen)

Deze Harley zou (vooralsnog?) mijn laatste motor worden, wegens mijn verslechterende gezondheid moest ik met pijn in het hart besluiten hem te verkopen, uitzicht op genezing was er op dat moment niet zodat het ook geen zin had de Harley eerst maar een tijd op stal te zetten en ik dus na ruim 140.000 km ook van deze motor afscheid nam.

Zo, jullie weten nu een beetje van mijn motorgeschiedenis, in volgende verhalen komen de reisverslagen, anekdotes en wat me verder te binnen schiet aan bod.



Naar aflevering -2-

24 opmerkingen:

Frans54 zei

OK, dit is dus wel wat erg lang, de volgende keer zal ik er rekening mee houden dat een halve meter scrollen niet ideaal is.

rebel zei

Frans, alvorens gelezen te hebben in geheel, even een comment geven, je commentbox is bij deze ontmaagd:)
Zie je wel, makkie een log maken.

rebel zei

geloof dat er een hele comment van me kwijt is..was aan het uitleggen hoe dat met plaatjes werkt.

Anoniem zei

Ik wilde er net een opmerking over maken: de logger is van nature lui en slaat lange postjes over. Ikzelf ben daarop geen uitzondering en ik heb je motorverhaal dus ook nog niet gelezen! Sorry!

Anoniem zei

Nu zal ik je linkje aanmaken ;)

rebel zei

Ik had dus in de comments tags gebruikt die blogger niet vreet..begrijp dat wel, anders zou ik kunnen plaatjes zetten in jouw comments.

rebel zei

Ik zat lang te reageren op je moterverhaal, ben ook gek op vroemdingen:)
Nu nog plaatjes erbij Franske, opleuken met motorkes.
Vroeg me dus af, heb jij geen mensen voor hun kop geraakt met die gitaar?? Bedoel, neemt niet makkelijk mee heh.
In Thailand vond ik het zo lekker, even blazen op een lege weg..langs de kust. Mocht daar zonder helm, gewoon de wind in de haren..je kent het gevoel.

rebel zei

hoe krijgt ie het voor elkaar, zie ik je foto, zie ik niks meer.
Kan je bij blogger opeens ook foto's uploaden??? *Gaat op zoek*

Frans54 zei

Ja met Hello is het mogelijk foto's te plaatsen, eerst alleen in profiel een foto gegooid (even mee zitten rommelen vandaar dat hij weer even weg was denk ik) maar dat ga ik vaker doen. (en nou eens zien of ik die link er goed in gekregen heb)

Anoniem zei

Ach ja, motorrijden... In een grijs verleden wel een stuk of tien lessen gehad. Wegens geldgebrek mee moeten stoppen en nooit meer opgepakt. Wel als achteropzitter. Over de 200 over knetterdrukke b-wegen. Die kick! Super!

rebel zei

Maar dat je een foto bij de comments krijgt..mooi:)
Leuk heh dat spelen met blogger.
Waar je de koptekst invult voor je log, kan je ook een plaatje ingooien. Met de code die je al weet via blogger.
Bij je template staat op een bepaald moment..things to go in sidebar, daaronder staat een voorbeeldcode om links te plaatsen.
Dan hun je preview doen, lukt het, kun je saven.

rebel zei

Ik had gewoon een extra blog gemaakt, als oefenblog.

Frans54 zei

Oefenblog is misschien wel een idee, ga nu echter eerst mijn arme ogen even rust gunnen, ik begin scheel te zien van het turen naar de gebruiksaanwijzingen

rebel zei

krijg nou wat, komt de foto nu bij de comments..iekkksssss.

Frans54 zei

@Beau: is 1 van de dingen waar ik nog naar moet kijken. Foto in profiel: prima, bij about: hardstikke mooi. Maar bij de comments vindt ik het een wat onrustig beeld geven.
Moet ttoch mogelijk zijn om dat aan te passen. Morgen maar weer gaan speuren in de instructies.

Anoniem zei

He nog iemand die last heeft van zijn ogen van de prednison. In het ziekenhuis hebben ze bij mij heel wat boeken moeten openslaan om die terug te vinden. Mooie motorverhalen Frans maar omdat ik alleen met een fiatje rond knor kan ik er weinig commentaar op leveren

rebel zei

Jan, vies spul die pred/t/niet/son

Unknown zei

Hé, ook maar een blog begonnen? Leuk, die motorverhalen! Veel succes gewenst!

Frans54 zei

@VJ: Bedankt. Ik zal zo gauw mogelijk uitzoeken hoe ik links plaats, Verbal Jam staat ook op het lijstje
@all: en op dat lijstje staat nog veel meer: even afwachten wat er verschijnt, sta je er dan niet bij dan mag je altijd een gil geven.

Anoniem zei

Frans hoezo zou je problemen hebben met het niet zien van remlichten. Toen ik met jouw toertochten reed zag je ook nooit remlichten je bleef maar gaan

Frans54 zei

@Pieter:Ja maar toen kon ik zien wat er gebeurde en er omheen rijden, nu rijdt ik rechtdoor tot het telaat is.

Anoniem zei

Hallo Frans,

Blij te merken dat niet al het wangedrag uit de M.C. Trajectum periode over het net gaat. Ben het met Pieter eens dat we een hoop lol hebben gehad die tijd en dat de snelste fiets niet altijd als eerste op de plaats van bestemming kwam lag duidelijk aan de berijders van sommige oudere blikkies.

Anoniem zei

Frans, vorige post werd geplaatst als anonymous, ben niet zo thuis in blogger, is afkomstig van "toerbaard" Hans

Frans54 zei

@hans: er volgen nog meer verhalen en daarin zal MC T. vast een rol spelen. Ik ben echter al druk bezig om de verhalen die ik op de PC heb staan te "anonimiseren" dus als ze nu om jullie komen lachen heb je het zelf verraden ;-)