woensdag, februari 16, 2005

Verhalen van een motortoerist -2-

Soms gaat er even iets mis of: “shit happens”

Als vervolg op mijn eerste verhaal volgen nu eerst de verhalen van mijn herinneringen aan ongeluk(jes), pech en bekeuringen. De reden om dit allemaal op een hoop te gooien is tweeërlei: ten eerste om voor eens en altijd de indruk weg te nemen, dan wel te voorkomen, dat je hier verhalen leest van de een of andere “supermotard” en ten tweede om mij de kans te geven de officeassistent die mijn geheugen beheerd opdracht te geven een en ander per omgaande weer op te bergen in de map “zsm vergeten” zodat ik mij verder kan wijden aan herinneringen die ook voor mijzelf interessant, leuk dan wel komisch zijn.

Vervolg:
Even Apeldoorn bellen.
Voor alles is een eerste keer, dus ook voor het eerste ongeluk met de eerste motor. En omdat een goed begin het halve werk is maar half werk een slecht begin heb ik toen gelijk maar een Peugeot total-loss gereden. Zoals in deel 1 vermeldt had ik het theorieboekje geleend van een buurmeisje, dat tegen de tijd dat ik het terug bracht verhuisd was naar een wijk in aanbouw. Je kent het wel, onoverzichtelijk, slecht wegdek en op de meest onverwachte plaatsen rommel op de weg.
Ik reed dus met een rustig gangetje van ca 30 kmh terug toen een tegenligger aangaf linksaf te willen slaan. In eerste instantie stopte deze keurig netjes, niets aan de hand dus.Fout dus, toen ik nog 10-15 meter bij hem vandaan was trok hij op om zijn garage in te rijden, hij had gewacht tot de deur open was en had mij nooit gezien. Ondanks mij geringe snelheid had ik op deze afstand niet meer de tijd om me te realiseren wat er gebeurde en ook nog te reageren.

Het resultaat: de Jawa f 140 schade (het hele ding kostte nieuw f 1500 dus je kon er heel wat aan kapot rijden voordat het echt in de papieren ging lopen) en een Peugeot die rijp voor de sloop was. Helaas voor de eigenaar had ik hem precies op de deurstijl tussen voor- en achterportier geraakt met als resultaat: voorportier kon niet meer open, achterportier kon niet meer dicht, dak krom en ook de raamstijlen klopten niet meer met de fabricage tekening. Toen de politie agent vervolgens constateerde dat ook de rechterchassis balk niet meer conform de typegoedkeuring was kon de man het kentekenbewijs inleveren.

Ik heb samen met de politie agent trouwens nogal wat moeite gehad de man er van te overtuigen dat ik niet waanzinnig hard had gereden, wat hij dacht te moeten constateren uit zijn schade. Uiteindelijk liet hij zich overtuigen toen we hem voorrekenden dat een auto een frontaal oppervlak heeft van ca 1 vierkante meter = 10.000 vierkante centimeter, wat bij een gewicht van 1000 kilo neerkomt op 100 gram per vierkante centimeter, en dat een motorfiets hem raakt met een oppervlakte van hooguit 10 bij vijf centimeter wat bij een gewicht van 180 kg neerkomt op 3,6 kg per vierkante centimeter = 36 keer zoveel.(wetenschappelijk zal het wel niet helemaal kloppen, maar hij was overtuigd en dat voorkwam mogelijk een hoop gezeur bij de afhandeling met de verzekering)

Dit voorval, en een paar andere dingen die net wel goed gingen, hebben mij wel geleerd altijd op de motor, en later ook in de auto, te stappen met de instelling: iedereen die op de weg zit is gek en doet de meest stomme dingen dus ik ben degene die moet zorgen dat er geen brokken van komen. En dan maar hopen dat als je zelf wat stoms doet de in de buurt rijdende bestuurders diezelfde instelling hebben.

Een volgende keer meer avonturen.

Naar aflevering 3

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Regeren is vooruit zien, zo handel ik mijn leven lang al, althans in elk geval op de snelweg.

Paola zei

ja dat lijkt mij ook wel wat...hopla uit het systeem met sommige dingen...

Anoniem zei

...en ook de raamstijlen klopten niet meer met de fabricage tekening.

Hihihi

rebel zei

Had die man in die auto nou een zelf samengestelde gejatte deukbare garage inrijdende sneldeukende bak?

Mazzel dat je niet harder reed, je zou toch aardig gaan vliegen zo door die woonwijk.

Frans54 zei

@Beau: inderdaad, en als het echt hard gaat krijg je er vleugels van.