zondag, maart 27, 2005

Te koop: één politieke partij

Zo zie ik het tenminste: D66 heeft zichzelf, of wat daar van over was, verkocht. Maar dat geen van de coalitiepartijen gezien de huidige peilingen van zetelaantallen erg happig zou zijn op nieuwe verkiezingen was natuurlijk te verwachten.

Als ik de resultaten van het overleg bezie ben ik het deels met de premier eens: ''Er zijn drie winnaars en dat zijn de drie partijen.” Dat zijn dan wel de enige winnaars.
D66 zie ik daarbij als een winnaar van een troostprijs: blij met een half (Paas)ei en een lege dop.

Dat de hoge olieprijs en de koppeling van de aardgasprijs hieraan tot een aanzienlijke meevaller zou leiden was al duidelijk. En nu is D66 blij dat ze aan de verdeling hiervan mee mogen doen.

Voor de rest is de partij gevallen voor voorstellen voor onderzoek en opstellen van nieuwe agenda’s. Er komen nieuwe voorstellen m.b.t. de gekozen burgemeester. Ik lees echter nergens waarom die nu ineens wel kans van slagen zouden hebben.

De opvolger van de woensdag afgetreden D66-minister Thom de Graaf mag leiding gaan geven aan het opstellen van een nieuwe 'agenda' voor bestuurlijke vernieuwing, met voorstellen over het kiesstelsel en de gekozen burgemeester.

En er zal wat gesleuteld worden aan het Omroepbestel om dit slagvaardiger te maken door de macht van de Publieke Omroepen te beperken.

Ik lees een hoop kretologie maar weinig vaste afspraken. Volgens mij zijn de kroonjuwelen van D66 vervangen door een belofte dat ze misschien, ooit, een zirconia halssnoertje kunnen krijgen.

Het Paasontbijt smaakte me vanmorgen een stuk minder. Ik denk dat ik de eieren maar bewaar: misschien kunnen ze binnenkort een ander doel dienen.

Geen opmerkingen: