dinsdag, maart 15, 2005

Verbod op medicijnen via internet?

De Tweede Kamer wil dat Minister Hoogervorst het voorschrijven van medicijnen via internet verbiedt. Aanleiding is de dood van een suïcidale vrouw. Zij pleegde zelfmoord met het de pijnstiller Depronal die zei van een internetarts kreeg. De vrouw had al enkele zelfmoordpogingen gedaan. Het medicijn valt onder de Opiumwet en wordt in Nederland weinig voorgeschreven juist omdat het gemakkelijk gebruikt kan worden om zelfmoord te plegen.

De arts C.V. zei zich gedeeltelijk verantwoordelijk te voelen. “Onlineconsult heeft beperkingen. In het algemeen spreken mensen, neem ik aan, de waarheid bij een internet consult”aldus de arts. Lees hier één van de artikelen hierover die ik aantrof.

Dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren. De aanname van de arts dat mensen die hem online benaderen de waarheid spreken vind ik wat naïef. En een dergelijk medicijn voorschrijven zonder de patiënt te zien of te kennen is ook niet de meest slimme actie.

Maar om het online dokteren dan maar gelijk helemaal te verbieden: dat vind ik dus net weer een stap te ver. Er zijn plannen voor online patiënten dossiers zodat artsen de achtergrond/voorgeschiedenis van een patiënt kunnen raadplegen (waarbij ik hoop dat de veiligheid zeer goed gewaarborgd is, maar dat is een andere discussie).
Dat had in dit geval de ellende kunnen voorkomen. En als ik bij mijn eigen arts medicijnen online bestel zie ik daar geen enkel probleem in. Ook niet als die voorgeschreven worden nav een online consult: hij kent mijn geschiedenis en kan zich dus vaak op die manier een goed oordeel over mij vormen.

Beperkingen stellen aan de ziektes en de medicijnen waarbij een online consult afdoende mag worden geacht, en dan voor onbekende patiënten strenger dan voor patiënten waar de arts al langer contact mee heeft, lijkt me echter wel het overwegen waard.

En om die online consulten voor sommige mensen gemakkelijker te maken las ik nog even een positief bericht: IBM heeft een adapter ontwikkeld die het voor Parkinson-patiënten mogelijk maakt om de computermuis te gebruiken.

De adapter moet de bewegingen van trillende handen stabiliseren. De stabilisator in de adapter werkt hetzelfde als de stabilisator in sommige videocamera's. Door deze vinding wordt het onder andere voor mensen met Parkinson mogelijk om de muis te gebruiken.

Kijk dàt vind ik nou een zinvolle ontwikkeling!

Geen opmerkingen: