vrijdag, maart 04, 2005

Verhalen van een motortoerist -6-


Vooruit mensen, achteruit

Omdat drie keer niet alleen scheepsrecht is maar wat mij betreft ook genoeg geweest werd het jaar daarop een R80RT aangeschaft, met 3900 km op de teller,ook omdat ik weer wat meer wilde gaan toeren. Dit was er na mijn huwelijk een beetje bij ingeschoten.

Met deze motor ging het goed tot ik tijdens een toertocht achter een bestelbus reed die op een gegeven ogenblik stopte,. Omdat de weg te smal was om er langs te kunnen stopte ik wat er achter. De bestuurde leek in wat papieren wat op te zoeken en trok weer op naar de iets verder gelegen kruising waar hij weer stopte, deze keer stopte ik er vlak achter in de verwachting dat de man de kruising zou oversteken.

Tot mijn verbazing gingen echter de achteruitrijdlampen branden en begon de auto achteruit te rijden. Dit ondanks dat ik hem kon zien zitten en hij mij dus ook zou kunnen zien als hij had gekeken. Bovendien had hij na de eerste keer stoppen al horen te weten dat er verkeer achter hem was. Toch reed hij zonder op of om te kijken achteruit om een inrit in te rijden. Dat ging dus even niet door: ondanks claxonneren mijnerzijds zag hij geen kans op tijd te stoppen en reed dus bovenop mijn voorwiel, dat zodanig klem kwam te zitten dat ik af had kunnen stappen zonder dat de motor omviel.

Vervolg:

Na de motor uit zijn benarde positie te hebben bevrijdt leek de schade mee te vallen, maar gezien het klemzitten van het voorwiel vertelde ik de onverlaat wel dat ik dit door de dealer na zou laten kijken. Dit vond hij prima, ik heb zijn naam en kenteken opgeschreven en ook de naam van een achter mij rijdende motorrijder. De motor moest de volgende week toch een beurt hebben waarbij de controle van het wiel gelijk kon worden meegenomen.

Er bleek dus toch een scheurtje en een kleine deuk in te zitten en aangezien dit bij een gietwiel niet te repareren is moest er een nieuw wiel komen wat f 1000,-- bleek te kosten. Dus contact opgenomen met de dader, die ineens behoorlijk tegen de draad in bleek: hij meende dat ik een service beurt op hem af wilde wentelen, een wiel kon nooit zo duur zijn en ik kon het dak op. Hij weigerde zijn verzekeringsgegevens te verstrekken en werd steeds grover in de mond (om het netjes uit te drukken)

Een aangetekende brief met aansprakelijkstelling had evenmin resultaat, zodat zijn verzekering via Veendam achterhaalt moest worden. Het rechtstreeks benaderen van zijn verzekering zorgde er voor dat er nu wel een schade melding van de man bij zijn verzekering belandde. Hij stelde nu echter dat ik achterop zijn auto was gereden in plaats van andersom.

Na veel gezeur en opvragen van getuigenverklaringen (gelukkig dat ik dat adres had genoteerd) is het uiteindelijk goed gekomen. Dit ondanks een valse verklaring van de bewoners van het adres waar hij de inrit in wilde rijden – ze waren er nota bene niet eens bij geweest en konden het door de hoge heg vanuit het huis nooit gezien hebben. Als dit niet zo was geweest had ik trouwens een aanklacht ingediend wegens valsheid in geschrifte. Het was namelijk technisch te bewijzen dat zijn beschrijving niet kon kloppen. Het deukje in zijn kentekenplaat zat zo hoog dat ik dat alleen had kunnen raken als ik op het achterwiel had gereden, en dan was de schade heel wat groter geweest. De enig mogelijke verklaring was dus dat hij achteruitrijdend geremd had zodat de wagen achter inveerde. Het feit dat hij nooit over zijn schade was begonnen kwam ook wat onlogisch over bij zijn eigen verzekering.

Dus weer wat geleerd: zelfs al lijkt er geen schade, bij de minste twijfel toch een schadeformulier invullen en direct door alle betrokkenen laten tekenen!

Naar aflevering -7-

8 opmerkingen:

Eric zei

Het leest weer heerlijk weg!

Peng zei

Een goede les om te leren, inderdaad. Ik wil er nog weleens makkelijk in zijn, maar zo zie je maar weer.

Jan zei

Mijn vader zij altijd al wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten. Deze mijnheer wou dat blijkbaar niet. Wat een ei

babbel zei

Zeg me alsjeblieft dat zijn bus erg kapot was...?
Lullo de piemelo van een vent.
Tijd dat er een 'achteruit' op motoren komt. :)

Frans54 zei

Helaas Beau: alleen dat deukje in de kentekenplaat. Toen hij ongelijk kreeg vond hij het ook nog leuk regelmatig midden in de nacht te bellen niks te zeggen of even te schelden en dan weer op te hangen en een half uur later opnieuw. Daar ben ik vanaf gekomen door 's nachts in mijn antwoord apparaat een bandje te stoppen met de tekst "Dit nummer wordt gemonitord door PTT opsporingsdienst, U wordt nu verder doorverbonden. Hielp in één keer.
En motoren met een (electrische) achteruit bestaan wel degelijk, maar dat is alleen voor parkeren ed te gebruiken, een motor echt achteruitrijdend rechtop houden lukt niet zo simpel. ;-)

Pauline zei

En daar kom je nu mee met die PTT-tip.....tsssskkk, had ik dat 5 jaar geleden geweten...had me een hoop slaap en ergernis gescheeld :-)

babbel zei

Jee goede tip die Ptt dinges.
Kan Jan ook gebruiken ;)

Frans54 zei

Bandje door kennis in laten spreken (om herkenning van je stem te voorkomen), en tegenwoordig heet het KPN, maar kan nog steeds werken.Misbruik van de telefoonaansluitin kan tot afsluiting leidden en daar zitten de meeste mensen niet op te wachten.(hoewel veel mensen tegenwoordig mobiel telefonist zijn)