donderdag, mei 19, 2005

WoW: Kracht.

WoW (Write on Wednesday) is een initiatief waarbij om de twee weken een onderwerp wordt opgegeven waarover iedere deelnemer zijn eigen verhaal schrijft. Het onderwerp voor deze keer is “kracht”.

Ook meedoen? De uitleg en spelregels, en de links naar de verhalen van de andere deelnemers, vind je HIER.

Kracht.

Jaren geleden begonnen de klachten. Vermoeit, kortademig, vaker ziek. Dat laatste was nooit eerder gebeurd. Bij het eerste bezoek stelde de huisarts eerst allerlei vragen omdat de twaalf jaar oude patiëntenkaart geheel blanco was.

Na een heleboel vragen en onderzoeken kwam hij met zijn oordeel: “Volgens mij is er sprake van longemfyseem. Ik geef je een verwijskaart voor de longarts en ik maak zelf gelijk de afspraak want ik vind dat je daar zo snel mogelijk heen moet”

Enige tijd later bij de longarts opnieuw vragen, onderzoek en de mededeling dat hij een vermoeden heeft maar dat daarvoor een speciaal onderzoek van het bloed nodig is. De uitslag volgt en bevestigd het vermoeden: erfelijk longemfyseem. De longarts kan weinig meer doen dan het verloop in de gaten houden en de medicatie aanpassen als de toestand verslechterd. Hij deelt nog mee dat je hiermee er niet van uit moet gaan erg oud te worden.

Jaren later worden inmiddels in Nederland longtransplantaties uitgevoerd. Omdat de toestand erg verslechterd is brengt hij het contact met het longtransplantatieteam tot stand. Weer onderzoeken, deze keer om te bepalen of de patiënt gezond genoeg is om een transplantatie te ondergaan. Het antwoord is ja en een zenuwslopende tijd op de wachtlijst volgt, deels doorgebracht in het ziekenhuis: het lichaam geeft het langzaam op.

Maar ik niet. Ik vecht door.

Is dat kracht? In ieder geval heeft het mij er door gesleept. Ik kan nu weer wandelen, fietsen, tuinieren enzovoort.

Langzaam keert ook de spierkracht terug.

Naar vorige WoW

Geen opmerkingen: