dinsdag, juni 07, 2005

Koken mannenwerk?

Ik was, zoals ik wel vaker doe, wat aan het zoeken naar items over koken, recepten e.d. op internet. Daarbij kwam ik een artikel in de Telegraaf tegen waarin de Australische kok Bill Granger een aantal opmerkelijke uitspraken doet:

"Toch kan je er ook rustig nog eens over nadenken of koken eigenlijk niet toch een mannenzaak is. Laat ik het zo zeggen, je ziet dat wanneer mannen koken er een grote variatie van gerechten uit de keuken komt, waarbij ze trouwens ook een overvloed aan techniek die keuken inslepen. Stond de man vroeger nog te kwijlen bij fraaie auto's, nu draait hij met zijn tong op de schoenen om keukenapparatuur heen. Ik heb vrienden die meer weten van hun oven dan van hun auto. Ja, juist door het allemaal weer technisch te maken blijft de man zijn vrouw weer een slag voor, want zij vindt al de machines natuurlijk weer eng of onhandelbaar. En laten we eerlijk zijn, mannen koken natuurlijk beter dan vrouwen". Hij lijkt wel door te hebben dat vooral dat laatste een gevaarlijke opmerking is want hij besluit het citaat met "hoewel ik die zin thuis niet zou durven herhalen."

Het hele artikel is hier te vinden.

Nu ben ik een man en mag ik ook graag koken. En ik geloof dat ik in het algemeen wel aardige gerechten op tafel zet. Maar in tegenstelling tot Bill Granger heb ik daar niet allerlei technische snufjes voor nodig. En volgens mij berust zijn opmerking dat mannen "natuurlijk" beter koken op eenzelfde dom vooroordeel als "vrouwen kunnen niet autorijden".(zie het logje Mannensport)

Wat denken jullie hiervan?
Kunnen mannen beter koken, of is dit gewoon een nieuwe uiting van mannelijk chauvinisme?

Geen opmerkingen: