woensdag, augustus 10, 2005

ME/CVS: verbijsterend nieuws.

En dan heb ik het niet over het nieuws dat het toch tussen de oren lijkt te zitten. Alleen wel op een heel andere manier dan Minister Hoogervorst en consorten verkondigen. Het St.Radbout Ziekenhuis heeft na uitgebreidt onderzoek bewijzen dat er wel degelijk een lichamelijke oorzaak is: bij ME patiénten blijkt minder grijze stof aanwezig te zijn (waarmee men de hersenschors bedoeld waarin de hersencellen en zenuwcellen liggen opgeslagen) Wat de oorzaak van deze vermindering is is nog niet duidelijk.

Na eerdere berichten lijkt hiermee toch echt onontkoombaar dat ME/CVS als ziekte erkend wordt, zoals de WHO al decennia doet en wat ook recent nog door de Gezondheidsraad werd geadviseerd. Een advies dat door Minister Hoogervorst naast zich neer werd gelegd.

Nee het verbijsterende zat aan het einde van het item in het NOS journaal: een woordvoerder van het ministerie deelde mee dat de resultaten van dit onderzoek zeker bestudeerd zouden worden, maar dat het onwaarschijnlijk was dat Minister Hoogervorst zijn standpunt zou wijzigen.

Zo langzamerhand vraag ik me af of deze minister in het geheel wel over grijze stof beschikt!! (of misschien heeft hij de gebruiksaanwijzing naast zich neergelegd en is hij deze nu kwijt??)?

Geen opmerkingen: