maandag, september 26, 2005

Geweldloos?

Vanavond waren in het programma Pulse, tergelegenheid van het uitkomen van de DVD's van de serie, de acteurs te gast die Face en Murdock speelden in The A-team.

Op zich vond ik het een aardige serie maar daar gaat het me nu niet om. Waar ik weer eens vreemd tegenaan keek waren de vreemde ideeën van Amerikanen (die ook in andere landen trouwens wel voorkomen) over geweld.

De heren vonden het een echte familie serie waar je met de kinderen naar kon kijken want "er zat geen geweld in"? Want er vielen geen doden, het was "cartoongeweld". Als je dan aan de andere kant ziet hoe fanatiek de Amerikanen zijn in het voorkomen van geweld op televisie omdat de jeugd die aggressie wel eens over zou kunnen nemen is het een beetje vreemd om geweld waarbij geen doden vallen dan maar als cartoongeweld en daarom onschadelijk te zien.

Volgens mij zijn dit soort series juist nog veel gevaarlijker: kinderen krijgen te zien dat je rustig met machinegeweren in het rond kunt schieten, met handgranaten kunt gooien, brandbommen in huizen kunt gooien enzovoort zonder dat dat gevolgen heeft voor mensen. Volgens mij toch echt een heel verkeerd signaal.

Geen opmerkingen: