maandag, oktober 03, 2005

Anti-radardetector-detector-filter.

Het AD komt vandaag met het nieuws dat een stel techneuten een filter heeft ontwikkeld waardoor een radardetector minder goed detecteerbaar zou zijn voor de apparatuur van de politie.

Het zou berusten op het afschermen van het kastje waarin de radardetector zit en het versmallen van de door de antenne uitgezonden straal. Tests in een laboratorium en in de Verenigde Staten zouden bewijzen dat de radardetector met deze maatregelen bijna niet meer te traceren is. Inmiddels zijn de spullen via internet te koop.

Ik begrijp dat dit nieuws is. En ik ben een groot voorstander van persvrijehid en vrijheid van meningsuiting. Maar als de beelden die op TV werden getoond van de AD kloppen hebben ze het artikel geplaatst met een complete tekening erbij hoe het werkt. En tussen nieuws brengen over het bestaan en het aanreiken van een gebruiksaanwijzing voor het straffeloos plegen van overtredingen vind ik nogal een verschil zitten.

Als er inderdaad zo'n complete tekening bij staat vraag ik mij af of het AD hier persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting niet wat te ruim heeft interpreteerd. De bedoeling daarvan kan in mijn ogen toch niet zijn handleidingen voor overtredingen en misdrijven vrijelijk te kunnen verspreiden.

Overigens betwijfelt justitie vooralsnog of de filters echt werken. Wel wordt toegevoegd dat het verkopen van dit soort apparatuur net zo strafbaar is als die van radardetectoren.

Geen opmerkingen: