zaterdag, oktober 01, 2005

Ik zie ze (niet) vliegen.

Toen ik met deze log begon had ik het enthousiaste plan om veel foto's te plaatsen van vlinders die ik in mijn omgeving tegenkwam. Al snel kwam ik tot de conclusie dat een digitale camera dan wel handig zou zijn, iedere keer het filmpje volschieten omdat die ene foto op het log moet komen wordt op den duur ook een dure aangelegenheid.

Wat vervolgens ook wel prettig zou zijn geweest waren vlinders om te fotograferen. Helaas bleek het dit jaar, evenals vorig jaar, droevig gesteld met de vlinders. Na een topjaar twee jaar terug met honderd of meer vlinders tegelijkertijd in mijn tuin en vrij lage aantallen vorig jaar was het dit jaar echter helemaal slecht. Als ik een keer vijf vlinders tegelijkertijd in de tuin heb gehad is het veel. De distelvlinder (Vanessa cardui), andere jaren in de tweede helft van de zomer nadrukkelijk aanwezig, heb ik dit jaar zelfs helemaal niet gezien.

Image Hosted by ImageShack.us

Ook de aantallen witjes waren beneden peil. Op de overgeschoten koolplanten die ik altijd speciaal voor de rupsen in een hoekje van de tuin neerzet heb ik helemaal geen rupsen aangetroffen. Klein geaderd witje (Pieris napi), anders een vaste gast, was maar een paar keer aanwezig. Groot koolwitje (Pieris brassicae)maar weinig vaker. Alleen klein koolwitje (Pieris rapae)was geregeld te zien maar toch ook in veel kleinere aantallen dan gewoonlijk.

Ook soorten als atalanta (Vanessa atalanta), kleine vos (Aglais urticae) en dagpauwoog (Inachis io) lieten zich maar sporadisch zien. Vreemd genoeg wist de gehakkelde aurelia (Polygonia c-album) zich in aantallen wel redelijk te handhaven waardoor deze, nog niet zo lang geleden in het noorden van het land zeldzame, vlinder waarschijnlijk degene is die ik dit jaar het meest heb gezien.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us Free Image Hosting at www.ImageShack.us Free Image Hosting at www.ImageShack.us Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Andere soorten die ik anders geregeld zag bleven nu beperkt tot een enkele waarneming in het hele jaar. Het gaat dan onder anderen om bont zandoogje (Pararge aegeria), icarusblauwtje (polyommatus icarus) en landkaartje (Araschnia levana)

Image Hosted by ImageShack.us

Het is jammer maar het is helaas niet anders. Hopelijk hersteld het aantal vlinders zich de komende jaren weer. Voor wie toch nog even een laatste blik op de zomer wil werpen heb ik maar wat oude foto's ingescand.

Overigens vliegen er nog steeds vlinders. Onder bomen in de straten hier liggen nu afgevallen rottende vruchten en vooral atalanta en gehakkelde aurelia komen hier op af. Leg maar eens wat rottend fruit op bijvoorbeeld de voederplank op een zonnige niet te winderige dag. Goede kans dat je dan ook nog een paar vlinders op bezoek krijgt.

Geen opmerkingen: