vrijdag, oktober 28, 2005

Van slag.

Toen ik net boodschappen aan het doen was liep ik gewoon in mijn overhemd rond. Eigenlijk krankzinnig: het is al eind oktober, normaal wordt het hoog tijd om de handschoenen en winterjassen op te zoeken. Gisteren heb ik zelfs nog een tijd lang heerlijk in het zonnetje in de tuin gezeten (gelukkig wel uit de wind: zodra je om de hoek kwam en de wind je te pakken kreeg werd het wat minder aangenaam).

Ook de natuur raakt hiervan duidelijk van slag. Planten die in de herfst af horen te sterven gooien er nog maar eens een nieuwe scheut tegenaan, een stel mezen was zelfs aan het bekvechten om een nestkast (normaal delen ze 's winters probleemloos een nestkast met zoveel mogelijk mezen om lekker warm te blijven) en in het park zag ik een stel eenden die vrolijk aan het baltsen waren (voor de niet-ingewijden op het gebied van vogeltjes termen: baltsen is de paringsdans, het gedrag dat aan de paring vooraf gaat bij vogels)

Nu roep ik altijd wel "van mij mag het tot de Kerstdagen zo blijven" (en dan na Oud en Nieuw liefst gelijk weer doorgaan; ik gun de schaats- en overige wintersportliefhebbers best een lolletje maar het moet niet te lang gaan duren).
Maar eigenlijk ben ik bang dat dit toch echt niet goed voor de natuur kan zijn. Vogels die eind oktober gaan broeden krijgen gegarandeerd te maken met voedseltekorten als het uiteindelijk toch nog een beetje winter wordt; en hebben ze dan in het voorjaar nog de energie om het nog eens te proberen? Hetzelfde geldt voor planten die nu energie steken in uitlopen, het resultaat waarschijnlijk binnenkort kapot zien vriezen en in het voorjaar die krachttoer nog eens moeten uithalen.

Ondertussen blijven regeringen én wetenschappers het hartstochtelijk oneens over de oorzaak. Is het nu een gevolg van menselijk handelen of toch gewoon de loop van de geschiedenis waarin temperatuur schommelingen vaker voorkwamen? Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit: zo lang het niet zeker is kunnen we beter het zekere voor het onzekere nemen en de uitstoot van broeikasgassen beperken. Kunnen we ook wat langer toe met de begrensde voorraad fossiele brandstoffen. En baat het niet, schaden doet het zeer zeker niet, alleen al de astmapatiënten zullen er heel dankbaar voor zijn als de lucht wat schoner wordt.

Geen opmerkingen: