maandag, februari 27, 2006

Precisie.

Vorige week kreeg ik een brief van het UWV met de mededeling dat mijn netto uitkering in februari afweek van die in januari. Uiteraard week de uitkering in de voor mij verkeerde richting af. Gelukkig was de schade beperkt: ik kreeg 1 eurocent minder.

Nu snap ik als boekhouder het probleem wel: die cent laten zitten betekend dat die cent ineens extra inkomen is. Dat moet dan dus van netto naar bruto omgerekend en kost dan al snel meer dan die ene cent, bovendien werkt het door in alle toekomstige verhogingen van de uitkering. Als je maar ver genoeg in de toekomst kijkt kan het misschien dus best nog wel uit ook. Maar het blijft vreemd overkomen: een brief met een postzegel van € 0,39 (om van de kosten van het maken van de brief maar niet te spreken) om een verschil van € 0,01 te corrigeren. En met een beetje geluk komt volgende maand de cumulatieve afronding weer precies andersom uit en krijg ik weer een cent extra; mét de bijbehorende brief.

Ach, het is carnaval dus als we maar leut hebben hè.

Geen opmerkingen: