donderdag, maart 23, 2006

Woef = kassa.

Voor een deurbel die hondengeblaf produceert ben je in bijvoorbeeld Oldenzaal als je niet uitkijkt hondenbelasting verschuldigt. Een gezin aldaar overkwam dat nu al voor de tweede keer.

Hun deurbel bevat een chip die voor 15 verschillende geluiden kan zorgen. Als eerbetoon aan hun overleden herdershond heeft deze familie voor een blaffende deurbel gekozen. Vorig jaar kostte het de familie de grootste moeite de controleur te overtuigen dat er geen hond was. En nu was het dus weer raak.

Ook ik heb enige ervaring met het gemak waarmee een aanslag hondenbelasting soms op wordt gelegd. Kennissen pastten een keer op de hond van de buurvrouw die een dag naar het ziekenhuis moest. Dat deden ze wel vaker. Deze keer kwam er een controleur langs die prompt begon te schrijven. Het heeft een heleboel tijd, moeite en brieven gekost om de zaak recht te zetten. Waarna de aanslag werd kwijtgescholden maar men in eerste instantie even vergat de inmiddels aardig opgelopen aanmaningskosten ook gelijk te schrappen.

Zelf heb ik een keer een controleur aan de deur gehad die ik noodgedwongen mijn huis en tuin moest laten zien. Hij had namelijk achter het huis honden horen blaffen en mij naar de honden horen roepen. Niet zo vreemd: de buren hebben er drie en als ik in de tuin bezig ben blaffen die af en toe naar me. Als ik dan even mijn stem laat horen hebben ze door dat het iemand is die daar thuishoort en zijn ze wel weer rustig. (Met uitzondering van de Engelse Bulldog die zich nog steeds een keer hoogstpersoonlijk op de hoogte wil stellen van de situatie aan de andere kant van de schutting. Daarom blijft hij hardnekkig proberen zich een weg door die schutting te banen door er als een stormram tegen aan te "rennen" en dan te proberen door te blijven lopen. Dat rennen moet je trouwens niet te letterlijk nemen, het is meer een versnelde schommelgang.)

Ik vind het maar vreemd dat ik een wildvreemde in mijn huis moet laten om te bewijzen dat ik iets níet heb. Die hele hondenbelasting vind ik trouwens een vreemd iets: voor een kat of een goudvis wordt toch ook geen belasting geheven?

En kon nu niet met het verhaal dat honden met hun poep voor vervuiling zorgen: vrijwel overal geldt de plicht dat ook als eigenaar zelf weer op te ruimen. Bovendien veroorzaken katten minstens net zoveel vervuiling en hebben bijvoorbeeld mijn buren een grote tuin en komen hun honden nooit op de openbare weg.

Geen opmerkingen: