vrijdag, april 14, 2006

Godsdienst of waanzin?

Niet alleen de Islam heeft wat volgelingen met aparte ideeën, het Christendom kan er ook wat van. Ik zit zojuist in het journaal te kijken naar een jaarlijks terugkerend fenomeen dat niet op mijn begrip kan rekenen.

Een massa mensen die de kruistocht naspelen, met mannen die zichzelf tot bloedens toe geselen, mensen die met kruisen lopen te zeulen tot ze er bij neer vallen en uiteraard weer wat figuren (deze keer negen) die zich daadwerkelijk laten kruisigen.

Wat dit met het Christelijk geloof te maken heeft is mij niet geheel duidelijk. De deelnemers vertellen dat ze op deze manier het lijden van Jezus ook willen ondergaan. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat Jezus gestorven was om het lijden van de mens weg te nemen. Het lijden van Jezus proberen te delen lijkt mij dan dus juist een ontkenning van zijn offer en de waarde en betekenis daarvan, een afwijzing van het "Jezus heeft voor mij geleden". En dus eerder een afwijzing van het geloof dan een opperste uiting ervan.

Bij nader inzien kan dat "of" wel weg uit de titel en de andere twee woorden aan elkaar geschreven, gevolgd door een uitroepteken.

Geen opmerkingen: