dinsdag, april 04, 2006

Snoeien.

En nu eens een keer niet in de uitgaven. Nadat er vanmorgen nog een paar stevige buiten vielen knapte het weer behoorlijk op. Ondanks de harde wind en de niet echt aangename temperatuur ben ik dus toch maar begonnen met het noodzakelijke werk in de tuin.

De winterharde fuchsia's zijn inmiddels teruggesnoeid tot vlak boven de grond. En één van de drie vlinderstruiken is ook al gefatsoeneerd en tot een hoogte van 80-100 centimeter teruggebracht. Tijd voor een kop koffie om mijn handen weer op een aangename temperatuur te krijgen.

Straks zien dat ik de afgesnoeide takkenboel in handzame stukken geknipt krijg zodat het allemaal in de GTF container past. Morgen krijg ik als het goed weer blijft wat hulp van kennissen bij het spitten van de groentehoek en het verdere snoeiwerk. Dan zullen we ook proberen het mos, dat hier altijd een probleem is op de plaatsen in de tuin die meestal in de schaduw liggen,weer wat onder controle te krijgen en de tuin weer voorzien van een portie kalk om het mos ook de rest van het jaar wat in toom te houden. Dan over twee weken de gedroogde koemest korrels en andere voedingsstoffen er over heen zodat begin mei alles klaar is om weer wat groentes te gaan verbouwen.

Ondertussen voorzie ik mijzelf ook van een supplement: naar aanleiding van de migraine van vorige week wist een leester, die notabene zelf behoorlijk ziek is maar toch ook met anderen blijft meeleven en meedenken, mij te vertellen dat diverse mensen baat bleken te hebben bij suppletie van magnesium om migraine te voorkomen of verminderen.

Na wat zoekwerk op internet werd dat ruimschoots bevestigd. In verband met de transplantatie mag ik echter niet zomaar extra middelen gaan gebruiken: het risico op ongewenste bij- of wisselwerkingen is met alle medicijnen die ik al moet slikken gewoon te groot. Ik heb vanmorgen dus even overlegt met Groningen. Gelukkig zagen die geen probleem, en wisten mij gelijk te vertellen dat mijn magnesium inderdaad wat aan de lage kant was (als er geen klachten zijn als bijvoorbeeld spierpijn of -krampen doen ze daar gewoonlijk niet zo gauw iets aan). Ik heb vanmorgen dus gelijk een voorraad magnesiumtabletten opgehaald. Nu eens zien of die positieve effecten waar velen melding van maakten (en die ook enigszins wetenschappelijk onderbouwt zijn) ook bij mij optreden.

Geen opmerkingen: