woensdag, april 05, 2006

Zweverig.

Volgens de Telegraaf zou al in 2012 een magneetzweeftrein in gebruik kunnen zijn in de Randstad. Er zou voldoende draagvlak zijn binnen het bedrijfsleven om het project te fnancieren, zodat de overheid "slechts" 1 a 2 miljard hoeft bij te dragen.

Het idee van een zweeftrein in Nederland is in eerste instantie in het Noorden ontstaan, waarbij vooral de gemeente Smallingerland, met als hoofdplaats Drachten dat één van de grootste plaatsen (als het al niet dé grootste plaats is) in Nederland is zonder treinverbinding, een voorvechter was.Het ging dan om de Zuiderzeelijn die een snelle verbinding zou moeten vormen tussen de Randstad en Groningen.

Plannen om Drachten een spoorverbinding te geven waren er al toen ik in 1977 in Friesland kwam wonen. Steeds weer kwam er iets tussen. Ook voor de Zuiderzeelijn zijn al weer alternatieven opgedoken die weer buiten Drachten om gaan.

En in het nu geopperde plan gaat het om een alternatief voor de "Zuiderzeelijn" dat Leiden, Schiphol, Amsterdam en Almere verbindt. Het Noorden, dat in eerste instantie met zweeftreinplannen kwam en dat nu juist hoge verwachtingen had van de Zuiderzeelijn, blijft geheel buiten beschouwing. Dat terwijl een dergelijk hoge snelheidstrein juist meer tot zijn recht komt op langere trajecten, en zo kun je de stukjes van Leiden naar Schiphol, en van Schiphol naar Amsterdam nauwelijks noemen.

Bovendien vormt dit plan juist een negatieve prikkel voor bedrijven om eens buiten de Randstad te kijken. Een betere ontsluiting van het Noorden zou de Randstad, met zijn levensgrote fileprobleem, misschien iets kunnen ontlasten. Dat zal dit beperkte plan zeker niet doen.

Dit plan zou betekenen dat de mij al sinds ik hier kwam wonen, en de mensen die hier toen al woonden nog veel langer, in het vooruitzicht gestelde spoorverbinding nog langer op zich laten wachten of zelfs helemaal buiten beeld raakt.

Of zo'n zweeftrein de beste oplossing is voor die ontsluiting? Ik weet het niet zo zeker. Maar dat een plaats met ruim 52.000 inwoners eens een keer op het spoorwegnet wordt aangesloten lijkt me wel tijd worden. (OK daar zit ook een stukje eigenbelang in: ik ben op het openbaarvervoer aangewezen, en een station in Drachten komt mij een stuk beter uit dan altijd eerst naar Heerenveen of Groningen te moeten reizen)

Al met al vind ik de besluitvorming rond deze spoorverbinding nogal zweverig (om niet te zeggen zwalkend)

Geen opmerkingen: