dinsdag, juli 25, 2006

Oh moeder, wat is het heet!

Die gedachte kwam de afgelopen week onwillekeurig met enige regelmaat op.

De eerste keer tijdens de treinreis naar Brabant: tot Zwolle een modern treinstel met airconditioning die prima werkte, maar vanaf Zwolle niet de gebruikelijke dubbeldekker maar een bejaard treinstel waarin de enige ventilatie de raampjes waren. En daar kwam alleen maar nog warmere lucht door naar binnen dus dat hielp niet echt.

In Brabant kwam ik langzaam tot de conclusie dat ik nogal wat overbodige kleding mee had gesleept. Lange broek, sweater, jas en dergelijke (meegenomen omdat mooi weer in Nederland meestal niet zo lang duurt en voor de avondkou) bleken geheel nutteloos. Het werd alleen maar warmer en we zaten tot 's nachts 2 uur in korte broek en een t-shirtje in de tuin om nog enigszins van de relatieve koelte te kunnen genieten.

Maandag en dinsdag zijn we nog aan het wandelen geweest in de bossen bij Dorst, maar woensdag was het ook onder de bomen zo warm geworden dat zelfs een wandeling rond een vennetje geen aangenaam tijdverdrijf meer was. De af en toe opstekende wind bracht ook al geen verkoeling meer, die leek alleen maar nog meer warmte aan te voeren.

Bij Dorst was voorheen een natuurbad dat inmiddels gesloten is en het gebied is weer vrijgegeven als wandelgebied. Om te voorkomen dat het spontaan weer in een zwemgelegenheid wordt veranderd is men enthousiast aan het timmeren geweest om paaltjes met verbodsbordjes neer te zetten. De meeste daarvan stonder er wat verloren bij vorige week.
Image Hosted by ImageShack.us


Op woensdag zijn we dus lekker onder de bomen in de achtertuin gebleven met voldoende frisse versnaperingen onder handbereik. Donderdag ben ik mee geweest naar Koetsenmuseum en beeldentuin Het Broeck: mijn vrienden zijn een stel kunstenmakers kunstenaars en op het landgoed heeft ook de VOBK onderdak gevonden die daar een ruimte heeft om te werken en waar sommige leden ook cursussen geven. Om de tijd door te komen heb ik zelf ook wat zitten prutsen met wat waterverf: een collectie tubetjes met restanten in een heel beperkt aantal kleuren. Goed om eens te oefenen in het zelf mengen van kleuren. Het resultaat past net niet in de scanner, misschien dat ik het binnenkort nog eens op de foto zet.

Vrijdag en zaterdag koelde het ondanks een enkel buitje dat 's nachts voor tijdelijke verkoeling zorgde niet echt af en hebben we ons dus ook maar rustig gehouden.

Gelukkig was het op zondag tijdens de reis terug naar Friesland even echt minder warm: net ten noorden van Deventer was net een beste bui langsgekomen en in Zwolle trok iemand de stop uit een heel groot bad op de bovenverdieping. Hoewel het lekker opfriste was ik toch even blij met de overkapping van het station. Toen ik met de bus aankwam vielen er een paar druppels, maar gelukkig werd het niet zo'n bui als in Zwolle en kwam ik nog droog (op het zweet na) thuis. Later op de avond viel er wel een iets steviger bui, wat me in ieder geval even het moeten sproeien van de tuin scheelde.

Al met al een geslaagd maar erg warm weekje waarin ik weinig foto's heb gemaakt. Later vandaag zet ik nog wel even een paar foto's van de vennen bij Dorst hier neer, al was het maar om dat het er zo lekker verfrissend uitziet: de warmte is nog steeds niet voorbij.

Geen opmerkingen: