vrijdag, februari 09, 2007

Daling beroepsbevolking komt eerder dan verwacht.

Volgens het CBS zal de beroepsbevoling, dat is iedereen tussen 20 en 65 jaar, dalen van 10 miljoen nu naar 9 miljoen in 2040. En de daling blijkt nu reeds ingezet, en dat is eerder dan verwacht werd.

Dat laatste vind ik eigenlijk vreemd: gewoon op basis van de bevolkingsadministratie van de gemeentes is een zeer nauwkeurig overzicht op te stellen van de leeftijd van de bevolking en is dus simpel vast te stellen hoeveel mensen wanneer 20 respectievelijk 65 jaar worden. Het verloop zou dus behoorlijk nauwkeurig te voorspellen moeten zijn.

De factoren die onzekerder zijn en ingeschat moeten worden zijn dan immigratie, emigratie en voortijdige sterfte. Dat de immigratie daalt is een logisch gevolg van het kabinetsbeleid en had dus ingeschat kunnen worden, dat lijkt me dus niet tot verrassingen te kunnen leiden. Dat de emigatie stijgt zou gezien het kabinetsbeleid geen verbazing wekken, ik heb de afgelopen jaren genoeg mensen gehoord die riepen dat ze als het zo door ging beter konden emigreren, maar ik heb er niets over gehoord dat deze inderdaad spectaculair gestegen is.

Blijft over voortijdige sterfte: voor het 65e jaar. Als die inderdaad zo spectaculair is toegenomen lijkt mij dat op zijn minst net zo belangwekkend nieuws als die eerder dan voorspelt inzettende daling: waarom horen we daar dan niets over?

Geen opmerkingen: