donderdag, februari 15, 2007

De klant wordt er beter van..

De privatisering van het openbaar vervoer was toch doorgevoerd omdat door concurrentie de service zou verbeteren, de prijzen laag zouden blijven, de efficiëntie verbeterd zou worden en, als belangrijkste argument, de klant er alleen maar beter van zou worden?

Uit het nieuws blijkt niets van dit alles. Het gebruikte materiaal blijkt bij herhaling in erbarmelijke staat en de stakingen zijn niet van de lucht. Vandaag zijn het weer de bestuurders van buurtbussen in Brabant. Treinen lopen uit de rails of zijn defect - die van Randstadrail voorop: ook op het deze week geopende nieuwe traject waren alweer problemen.

Voor je op reis gaat moet je tegenwoordig niet meer alleen de dienstregeling van de bus en het spoorboekje raadplegen maar ook even uitzoeken of de boel wel rijdt. Iets dat de site met reisinformatie voor het openbaar vervoer "9292ov" ("reisinformatie van deur tot deur") soms niet eens blijkt te kunnen vertellen en of het allemaal wel op teletekst staat op de pagina's met vertragingen en afwijkingen van de dienstregeling in het openbaar vervoer moet je ook maar afwachten. En dat valt nog wel eens tegen: de staking van die buurtbussen is bijvoorbeeld nergens te vinden. De toevoeging van een extra teletekstpagina voor de stakingen lijkt me zolangzamerhand geen verkeerde zaak.

Ik voel me als klant ondertussen beslist níet beter worden van het tegenwoordige openbaar vervoer. In plaats van verzekerd te zijn van goed vervoer wordt de boel steeds verder uitgekleed en mag je zelf uitzoeken of het op de dag waarop jij wilt reizen eigenlijk wel mogelijk de plaats van bestemming te bereiken. En dan vindt men het vreemd dat de mensen maar niet uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen zijn.

Helaas zal terugdraaien van de boel niet zo simpel en waarschijnlijk onmogelijk zijn. En aangezien ik zelf geen auto of motor meer kan rijden door mijn oogklachten zal ik er gebruik van moeten blijven maken. Zonder die oogklachten had ik het openbaar vervoer allang de rug toe gekeerd. En dat wil gezien mijn belangstelling voor en betrokkenheid bij natuur en milieu heel wat zeggen.

Geen opmerkingen: