zaterdag, februari 10, 2007

Nuchtere Friezen.

Ik ben de hele middag (met tussenpozen om mijn ogen rust te geven) aan het stoeien geweest met de nieuwe template. Op een gegeven moment kreeg ik toch wel honger en en blik op de klok leerde dat dat niet zo vreemd was: het was bijna acht uur.

Dus snel een jas aan en de deur uit om de pizzeria met een bezoekje te vereren. Maar toen ik de deur uitstapte wachtte mij een enorme verrassing. Friesland was getroffen door een ramp van apocalyptische omvang.

De sirene's van de BB hadden echter niet geklonken, er waren geen geluidswagens door de straat gekomen om te waarschuwen toch vooral niet de deur uit te gaan, de uitzendingen van Omrop Fryslân zijn niet onderbroken voor extra bulletins en de verslaggevers zitten thuis of in de warme studio en doen of er niets aan de hand is. Naar verluidt ondervinden de spoorwegen geen noemenswaardige hinder, de treinen rijden net zo op tijd als anders en ook de busdienst schijnt gewoon conform de dienstregeling te worden uitgevoerd.

Je kunt wel zien hoe het komt dat men het nogal eens heeft over "die nuchtere Friezen": ze reageren toch wel heel anders dan de Hollanders op verwoestende en maatschappij ontwrichtende natuurverschijnselen.

Geen weeralarm, zelfs Piet Paulusma zwijgt in alle talen en kan zich er niet druk om maken. Toch lag er toen ik naar buiten stapte zeker twee keer zoveel sneeuw als donderdag: toch zeker wel 2 centimeter.

Helaas zal ook dit waarschijnlijk niet leiden tot wat mooie foto's: toen ik terugkwam van de pizzeria was de sneeuw inmiddels overgegaan in iets dat het midden hield tussen natte sneeuw en regen en was het mooi er al weer af.

Geen opmerkingen: