maandag, februari 12, 2007

Wegenvignet.

Hoewel inmiddels bekend is dat de invoering van het Belgische wegenvignet van € 60 per jaar een jaar uitgesteld wordt blijft het de gemoederen bezig houden.

Hoewel ik er ook niet zo'n voorstander van ben vind ik de argumenten die gebruikt worden om tegen te zijn nogal vermakelijk en in sommige gevallen behoorlijk ondoordacht.

Zo roepen mensen dat het oneerlijk is omdat Belgen er via de belastingen voor gecompenseerd worden. Nou en? Doen we het in Nederland zoveel anders dan? In de loop van de tijd zijn hier de nodige heffingen op brandstoffen ingevoerd of verhoogd wat gecompenseerd is door de wegenbelasting te verlagen. Die wegenbelasting betalen buitenlanders niet dus die krijgen ook in Nederland geen compensatie.

Dan zijn er mensen die een stacaravan in Frankrijk gekocht hebben en vinden dat ze straks niet meer door België kunnen rijden want € 60 per jaar is toch wel veel geld. Misschien gaan ze wel kijken of het via Duitsland eigenlijk wel zo veel om rijdt. Kom nou toch: je hebt het geld voor een stacaravan in het buitenland en om er een paar keer per jaar heen te rijden. Kan die € 60 er dan niet meer vanaf? Dan neem je toch gewoon een thermoskan met koffie mee in plaats van die in een wegrestaurant te drinken; dat scheelt al gauw een veelvoud van dat bedrag.

Andere vinden dat het nergens op slaat omdat de wegen in België zo slecht zijn. Wel eens bij stil gestaan dat voor het verbeteren van een en ander geld nodig is en dat het niet zo vreemd is dat dan bij de automobilisten te halen?

Weer anderen vinden het belachelijk omdat het een dagje naar bijvoorbeeld Plopsaland een stuk duurder maakt. Alsof dat nu zo goedkoop is. Bovendien is het de bedoeling dat er ook beperkte vignetten komen die een stuk minder kosten; wacht eerst eens even af hoe dat precies uit gaat pakken en jank niet voor je gebeten wordt.

Zoals ik al meldde: ik ben ook geen voorstander van de invoering van een dergelijk vignet. Maar van mij mogen de Belgen best een bijdrage aan buitenlandse weggebruikers vragen voor het gebruik van hun wegen. Als dat er toe leidt dat de kwaliteit van die wegen ook nog eens beter wordt is het helemaal prima. Maar ik ben niet zo voor het verhogen van vaste lasten in het verkeer. Dat zal eerder leiden tot meer autogebruik: de kosten zijn immers gemaakt en dan wil men er ook iets voor terug. Ik ben meer voorstander van het verhogen van de variabele lasten zodat juist het gebruik duurder wordt en mensen gestimuleerd worden wat minder kilometers te maken omdat meer kilometers behoorlijk meer gaat kosten.

Dat kan door tol te heffen zoals dat in Frankrijk op de belangrijkste snelwegen gebeurd, of door een (milieu)heffing op de brandstoffen zoals Nederland het oplost. Hoewel ik geen auto meer rijd en dus niet echt een voorkeur heb voor de ene of de andere oplossing denk ik dat het duurder maken van de brandstof de fraaiste oplossing is. Tolwegen vragen tolpoortjes, personeel om het een en ander te innen en zorgen voor de daarbij behorende hinder en beperking van de doorstroming van het verkeer. Maar als het zonder die tolpoortjes kan - bijvoorbeeld volgens het model van de kilometerheffing zoals dat in Nederland zou moeten gaan worden - valt dat bezwaar ook weer weg.

Geen opmerkingen: